Wednesday, 3 June 2015

Penetapan Sasaran Keberhasilan PBPPP - PT(A)


* Semua Penetapan Sasaran untuk PT(A) yang tercatat adalah sekadar contoh. PT(A) sekelian bolehlah mengubahsuai sasaran berdasarkan kesesuaian dan keperluan sekolah masing-masing setelah berbincang dengan  Pegawai Penilai.

PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PT(A)
BIL
ASPEK KEBERHASILAN
DESKRIPSI
1
Kualiti pengurusan
Peningkatan dalam:
1.1.            Pengurusan dan kepimpinan organisasi.
1.2.            Pengurusan kurikulum.
1.3.            Pengurusan kokurikulum.
1.4.            Pengurusan Hal-ehwal Murid.
1.5.            Pengurusan kewangan.
1.6.            Pengurusan pentadbiran pejabat.
1.7.            Pengurusan persekitaran dan kemudahan fizikal.
1.8.            Pengurusan dan pembangunan sumber  manusia.
1.9.            Pengurusan hubungan luar.
2
PdP / Instruksional
2.1.            Peningkatan pemahaman dan kemahiran murid / pelajar / guru                                      dalam mengaplikasi, menganalisis, mensintesis                                                    dan membuat  penilaian dalam PdP.
2.2.            Peningkatan pengetahuan sedia ada murid / pelajar / guru                                           semasa dan selepas PdP.
2.3.            Peningkatan perkongsian maklumat dan ilmu.
2.4.            Peningkatan pengetahuan serta kemahiran yang dipelajari oleh                                   murid / pelajar / guru.
2.5.            Peningkatan penglibatan murid / pelajar /  guru dalam PdP.



1. Kualiti Pengurusan

DESKRIPSI

Contoh Penetapan Sasaran Keberhasilan PBPPP utk PT(A)

      
      Peningkatan dalam:
1.1.   Pengurusan dan kepimpinan organisasi.

1.1.1     __ drp __  dasar, perundangan berjaya dalam pengurusan sekolah.

1.1.2     __ drp __ Visi dan Misi sekolah berjaya mencapai matlamat pengurusan                 sekolah.
.
1.1.3     __ drp __ program dalam perancangan strategik berjaya dan memberi                     impak /kesan pada peningkatan pengurusan sekolah

1.1.4     __ drp __ Hasil Kajian berjaya dibentang /terbitkan/ gunakan sebagai                       rujukan.

1.1.5     __ drp __ ilmu dikongsikan berjaya digunapakai / gunasama oleh sekolah               lain.

1.1.6     __ drp __ pengurusan perubahan berjaya dan memberi impak /kesan pada              peningkatan pengurusan sekolah

1.1.7     __ drp __ aspek dalam Standard 1  SKPM berjaya mencapai skor 6

1.2.  Pengurusan kurikulum.

1.2.1     __ drp __ panitia berjaya mendokumenkan dasar kurikulum matapelajaran               berkaitan selaras dasar terkini.

1.2.3.2 __ drp __ guru melaksanakan PdP dengan mencapai Tahap Cemerlang

1.2.3     __ drp __ program dalam perancangan strategik berjaya dan memberi                     impak /kesan pada peningkatan UPSR/PT3/SPM/STPM

1.2.4     __ drp __ guru menggunakan pendekatan, dapatan kajian / teknologi terkini             bagi menyokong peningkatan kualiti PdP

1.2.5     __ drp __ daripada subjek  berjaya mencapai GPMP 2.0.l.

1.2.6     __ drp __ panitia matapelajaran mencapai skor 6 dalam standard 3.1.2  SKPM.

1.2.7     __ drp __ calon UPSR/PT3/SPM/STPM mencapai Gred C dalam semua                   subjek dengan GPS 2.00

1.3.   Pengurusan kokurikulum.

1.3.1     __ drp __ unit berjaya mendokumenkan dasar ko kurikulum unit berkaitan               dasar terkini.

1.3.2     __ drp __unit mendokumen perancangan dan melaksana pelan strategik                 unit berkaitan.

1.3.3     __ drp __unit melaksanakan strategi untuk meningkatkan prestasi                           kokurikulum dengan menilai pelaksanaan

1.3.4     __ drp __unit melaksanakan ujian/pentaksiran murid.

1.3.5     __ drp __murid mencapai Gred A dalam unit beruniform/ kelab dan                         persatuan / sukan dan permainan

1.3.6     __ drp __unit mencapai GPS 1.8

1.3.7     __ drp __ unit melaksanakan penilaian keberkesanan / impak program                     peningkatan prestasi  unit ko kurikulum

1.4.    Pengurusan Hal-ehwal Murid.

1.4.1     __ drp __ unit mendokumenkan dasar / prosedur / SOP yang berkaitan                   dengan unit masing-masing.

1.4.2     __ drp __ murid yang memerlukan bantuan RMT/ KWAPM/ Biasiswa                       berjaya diurus dengan berkesan.

1.4.3     __ drp __ orang murid berjaya didisiplinkan dalam program disiplin dan                   sahsiah.

1.4.4     __ drp __ unit melaksanakan pelan strategi untuk meningkatkan prestasi                 unit hal ehwal murid.

1.4.5     __ drp __ unit melaksanakan aktiviti kebajikan, keselamatan, keselesaan,               disiplin, kesejahteraan dan kerharmonian murid.

1.4.6     __ drp __ unit melaksanakan komunikasi  berkesan dengan murid,                          ibu bapa dan penjaga.

1.4.7     __ drp __ unit menjalankan penilaian dan penambahbaikan program hal                   ehwal murid secara  berterusan.

1.4.8     __ drp __ isu masalah murid berjaya diatasi.

1.5.   Pengurusan   kewangan.

1.5.1     __ drp __ fail/ dokumen kewangan sekolah dikemaskini sebelum berakhir               tahun semasa.

1.5.2     __ drp  __ sijil auditan pengurusan  kewangan dan akaun sekolah                            mencapai tahap BAIK

1.5.3     __ drp __ unit / panitia menyediakan dokumentasi pengurusan prestasi                   kewangan

1.5.4     __ drp __ unit / panitia mengamalkan prinsip integriti dan akauntabiliti                     dalam pengurusan kewangan.

1.5.5     __ drp __ unit / panitia menggunakan pendekatan dan teknologi terkini                     dalam pengurusan kewangan.

1.5.6     __ drp __fail  aset, stok dan inventori dikemaskini dan disahkan oleh                       pegawai pemverifikasi aset.

1.6.   Pengurusan pentadbiran pejabat.

1.6.1     __ drp __ carta organisasi pengurusan pentadbiran berjaya dikemaskini                   berdasarkan maklumat semasa.

1.6.2     __ drp __ program dalam perancangan strategik berjaya dan memberi                     impak /kesan pada peningkatan pengurusan pentadbiran pejabat.

1.6.3     __ drp __ bahagian fail berjaya dikemaskini dengan prosedur sistem fail                   yang terkini.

1.6.4     __ drp __  unit fail berjaya kemaskini menggunakan perisian berteknologi                 terkini .

1.6.5     __ drp __  data pengurusan pentadbiran pejabat sentiasa kemaskini dan                 mudah diakses.

1.6.6     __ drp __  kemudahan pejabat berjaya diselenggara untuk kemudahan                     pengurusan pentadbiran

1.6.7     __ drp __  ruang pejabat telah diurus menggunakan sitem 5S / EKSA

1.7.   Pengurusan persekitaran dan kemudahan fizikal.

1.7.1     __ drp __ persekitaran berjaya diurus oleh unit yang                                               dipertanggungjawabkan secara gotong-royong

 1.7.2    __ drp __ program dalam perancangan strategik berjaya dan memberi                     impak /kesan pada peningkatan pengurusan persekitaran.

1.7.3     __ drp __ projek 3K berjaya dilaksanakan dengan kerjasama PIBK
.
1.7.4     __ drp __ buku stok dan inventori berjaya dikemas kini berdasarkan                         kaedah terbaru.

1.7.5     __ drp __  meja yang rosak berjaya diselenggara oleh guru dan murid.

1.7.6     __ drp __ ruang / bahagian mendapat anugerah peringkat daerah.

1.8.    Pengurusan dan pembangunan sumber manusia.

1.8.1     __ drp __ kursus dalaman / LADAP berkaitan serta perkembangan                        terkini berjaya meningkatkan prestasi/kompetensi/potensi staf.

1.8.2     __ drp __ staf mengikuti kursus/melanjutkan pengajian berasaskan                       konsep pendidikan sepanjang hayat,            

1.8.3     __ drp __ PP1 /ketua unit /bidang/panitia Melaksanakan strategi untuk                 meningkatkan prestasi/kompetensi/potensi staf.

1.8.4     __ drp __ PP1 /ketua unit /bidang/panitia memperkasa potensi                             kepimpinan bersama ahlinya.

1.8.5.    __ drp __ PP1 /ketua unit /bidang/panitia membina budaya kerja dan                     melaksanakan strategi pembangunan pasukan dan     kendiri untuk                         kecemerlangan sekolah.

1.8.6     __ drp __ PP1 /ketua unit /bidang/panitia memberikan penghargaan atas                pencapaian individu dan pasukan.

1.8.7     __ drp __ PP1 /ketua unit /bidang/panitia menjalankan penilaian dan                     penambahbaikan program pembangunan sumber manusia secara                           berterusan.

1.8.8     __ drp __ staf mengamalkan dan menggalakkan budaya kerja harmoni,                 berkualiti, seimbang        tanpa tekanan.

1.8.9     __ drp __ staf mendapat anugerah kecemerlangan prestasi kerja.

1.9.   Pengurusan hubungan luar.

1.9.1     __ drp __ program sekolah berjaya mendapat bantuan dana dari komuniti                 / agensi setempat untuk memajukan sekolah.

1.9.2     __ drp __ aktiviti sekolah mengambil kira adat resam dan silang budaya                 dalam pengurusan perhubungan luar.

1.9.3     __ drp __ program aktiviti sekolah berjaya mewujudkan jaringan hubungan             dengan pihak luar yang berkaitan.

1.9.4     __ drp __ program dalam Sarana Ibubapa/sekolah berjaya dan memberi                 impak /kesan pada peningkatan prestasi pelajar.

1.9.5     __ drp __ aktiviti sekolah berjaya mencatat kehadiran melebihi 70%                       ibubapa/penjaga pelajar.

1.9.6     __ drp __ program dalam perancangan strategik berjaya dan memberi                     impak /kesan pada peningkatan pengurusan perhubungan luar secara                     berterusan.

 * Sumber Rujukan :
Amalan Terbaik dalam Kompetensi Kepengetuaan Sekolah Malaysia ( KKSM)


 2. PdP Instruksional

         
          DESKRIPSI

         Contoh Penetapan Sasaran Keberhasilan PBPPP utk PT(A)

          Peningkatan dalam:

2.1.   Peningkatan pemahaman dan kemahiran murid / pelajar / guru dalam mengaplikasi, menganalisis, mensintesis dan membuat penilaian dalam PdP.

2.1.1  __ drp __ orang guru mencapai Tahap BAIK dalam dalam                                    Pencerapan  PdP  guru

2.1.2  __ drp __ orang murid tahun 3 menguasai Tahap/Band 5 dalam                              kemahiran __ dalam subjek Sains

2.1.3  __ drp __ orang guru berjaya melaksanakan analisis item dalam kaedah                 penilaian /pentaksiran dalam pdp.

2.1.4  __ drp __ orang guru berjaya membuat analisis headcount untuk                            penilaian/ pentaksiran dalam pdp.

2.2.   Peningkatan pengetahuan sedia ada murid / pelajar / guru semasa dan selepas PdP.


2.2.1  __ drp __ orang murid boleh mengaplikasi kemahiran KBAT/IThink                     dalam kerja projek.

2.2.2  __ drp __ orang guru boleh mengaplikasi kemahiran KBAT/IThink                       dalam pdp.

2.3.   Peningkatan perkongsian maklumat dan ilmu.

2.3.1  __ drp __ panitia  berjaya melaksanakan  projek program  PLC                           dengan berkesan.

2.3.2  __ drp __ orang guru boleh menggunapakai PLC sebagai perkongsian                   untuk meningkatkan kualiti pdp.

2.3.3  __ drp __ murid boleh berkongsi maklumat dari internet dalam kerja                      berkumpulan.

2.4.   Peningkatan pengetahuan serta kemahiran yang dipelajari oleh murid / pelajar / guru.


2.4.1  __ drp __ orang guru menguasai  asas ICT/VLE untuk penyediaan                       sumber pendidikan dalam pdp.

2.4.2  __ drp __ orang murid menguasai  asas ICT/VLE untuk kegunaan                         sumber pembelajaran.

2.4.3  __ drp __ orang murid dapat Gred B dalam subjek BM dan                                  GPMP 2.0

2.5.    Peningkatan
penglibatan murid / pelajar / guru dalam PdP.


2.5.1  __ drp __ orang guru melibatkan diri sebagai Jurulatih Utama/                               Fasilatator kursus peringkat sekolah/daerah.

2.5.2  __ drp __ orang guru melibatkan diri dalam projek Kreativiti ICT dalam               PdP.

2.5.3  __ drp __ orang guru melibatkan diri dalam melaksanakan program                       kelas Tambahan Tahun 6

2.5.4  __ drp __ orang murid melibatkan diri dalam projek / program  Kem                     Bestari Solat

20 comments:

Saharah Hj. Said said...

Mohon sekiranya ada cadangan penetapan sasaran PBPPP utk PTa

Unknown said...

Salam Sejahtera, Cikgu Saharah. Bolehkah cikgu berkongsi softcopy berkaitan dengan PBPPP ini kepada saya. Saya PK HEM dari SJK (C) Sin Min, Perak. email saya: chblim711@gmail.com
Terima kasih.

Saharah Hj. Said said...


Salam sejahtera cikgu Lim, Terima kasih saya ucapkan kerana cikgu menunjukkan minat instrumen PBPPP yg saya poskan di ruangan ini. Saya akan emelkan bahan PBPPP tersebut kpd cikgu. Walaubagaimanapun saya cadangkan supaya cikgu berbincang / mendapatkan kebenaran Jurulatih Utama PBPPP di daerah cikgu bagi tujuan penggunaan bahan tersebut. on Penetapan Sasaran Keberhasilan PBPPP - PT(A)

Voon's Place said...

Selamat pagi Cikgu Sahara,Bolehkah cikgu berkongsi softcopy berkaitan dengan PBPPP ini kepada saya. Saya PK Pentadbiran dari SJK (C) Chung Hua Pantu, Sri Aman, SARAWAK. email saya: chpantu@yahoo.com
Terima kasih.

Saharah Hj. Said said...

Ok... cikgu, nnt saya emelkan tapi mohon cikgu untuk berbincang tentang pengunaan instrumen ini dgn JU PBPPP Daerah cikgu. Mungkin daerah kita tidak sama instrumen yang digunapakai dlm penilaian PBPPP.

Unknown said...

I bangga dengan Cikgu Saharah.. semangat tinggi menyiapkan bahan PBPPP dan amat menyentuh hati saya ialah sikap murah hati cikgu yg suka berkongsi bahan dengan semua guru yang ada permintaan terhadap cikgu... syabas cikgu..... u r the BEST...

Saharah Hj. Said said...

Terima kasih atas perhatian cikgu Lee Qinlie terhadap saya.
Semoga sumbangan kecil ini dapat merungkai sedikit masalah dan stress yg dihadapi para pihak PP1/PP2 dalam PBPPP.

Unknown said...

Terima kasih banyak. Pada mulanya saya tiada idea bagaimana saya hendak menetapkan sasaran saya. Akhirnya contoh di blog cikgu telah membantu saya.

Unknown said...

Terima kasih Cikgu atas panduan tersebut.

Saharah Hj. Said said...

Terima kasih kembali cikgu... semoga idea kecil ini dapat membantu rakan2 PGB / PT(A)

Unknown said...

Terima Kasih cikgu......Saya harab panduan ini amat membantu...

jqafskfbk said...

Barakillah...tk

jqafskfbk said...

Keep it up

Unknown said...

Assalamualaikum cikgu,
Terima kasih atas perkongsian yg sangat baik.
Mohon kalau dapat emailkan softcopy ke labonmat@gmail.com

Terima kasih

Ande HEM said...

Assalamualaikum. Tahniah atas inisiatif dan perkongsian yang hebat. Ilmu yang sangat bermanfaat.. mohon jasabaik puan untuk share di andenoormunawara@yahoo.com. Terima kasih.

Unknown said...

Assalamualaikum Puan.Saya sangat tertarik dengan perkongsian yang puan berikan dalam ruangan ini.Tahniah atas inisiatif ini.Saya memohon jasa baik puan untuk emaikan softcopy berkaitan PBPPP ini ke: fauziah.abdulsamat@gmail.com

PENGETUA said...

tahniah puan, mohon emailkan saya juga rusiahyusuf@yahoo.com.my. terima kasih

abdul rahman said...

Assalammualaikun pn. terima kasih atas pencerahan dan boleh digunakan utk perancangan saya pada tahun hadapan. saya PK Pentadbiran mohon untuk berkongsi bahan puan.
terima kasih... rahmanselamat@gmail.com
terima kasih pn...moga dirahmati Allah

Unknown said...

Assalamualaikum pn, terima kasih di atas pencerahan. mohon emailkan kepada saya . asikin_15@yahoo.com. terima kasih.

SJKC CHENG said...

salam sejahtera puan,saya PK Pentadbiran,mohon emailkan bahan kepada saya sebagai rujukan.
Terima kasih puan.
email: limsiewwahlim@yahoo.com