* Semua Penetapan Sasaran untuk PT(A) yang tercatat adalah sekadar contoh. PT(A) sekelian bolehlah mengubahsuai sasaran berdasarkan kesesuaian dan keperluan sekolah masing-masing setelah berbincang dengan Pegawai Penilai.
PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PT(A)
|
||
BIL
|
ASPEK KEBERHASILAN
|
DESKRIPSI
|
1
|
Kualiti pengurusan
|
Peningkatan dalam:
|
1.1.
Pengurusan dan kepimpinan organisasi.
|
||
1.2.
Pengurusan kurikulum.
|
||
1.3.
Pengurusan kokurikulum.
|
||
1.4.
Pengurusan Hal-ehwal Murid.
|
||
1.5.
Pengurusan kewangan.
|
||
1.6.
Pengurusan pentadbiran pejabat.
|
||
1.7.
Pengurusan persekitaran dan kemudahan fizikal.
|
||
1.8.
Pengurusan dan pembangunan sumber manusia.
|
||
1.9.
Pengurusan hubungan luar.
|
||
2
|
PdP / Instruksional
|
2.1.
Peningkatan pemahaman dan kemahiran murid /
pelajar / guru dalam mengaplikasi, menganalisis, mensintesis dan membuat penilaian dalam PdP.
|
2.2.
Peningkatan pengetahuan sedia ada murid / pelajar
/ guru semasa dan selepas PdP.
|
||
2.3.
Peningkatan perkongsian maklumat dan ilmu.
|
||
2.4.
Peningkatan pengetahuan serta kemahiran yang
dipelajari oleh murid / pelajar / guru.
|
||
2.5.
Peningkatan penglibatan murid / pelajar / guru
dalam PdP.
|
1. Kualiti Pengurusan
DESKRIPSI
|
Contoh Penetapan Sasaran Keberhasilan PBPPP utk PT(A) |
Peningkatan dalam:
|
|
1.1. Pengurusan
dan kepimpinan organisasi.
|
1.1.1 __ drp
__ dasar, perundangan berjaya dalam
pengurusan sekolah.
1.1.2 __ drp
__ Visi dan Misi sekolah berjaya mencapai matlamat pengurusan sekolah.
.
1.1.3 __ drp
__ program dalam perancangan strategik berjaya dan memberi impak /kesan pada
peningkatan pengurusan sekolah
1.1.4 __ drp
__ Hasil Kajian berjaya dibentang /terbitkan/ gunakan sebagai rujukan.
1.1.5 __ drp
__ ilmu dikongsikan berjaya digunapakai / gunasama oleh sekolah lain.
1.1.6 __ drp
__ pengurusan perubahan berjaya dan memberi impak /kesan pada peningkatan
pengurusan sekolah
1.1.7 __ drp
__ aspek dalam Standard 1 SKPM berjaya
mencapai skor 6
|
1.2. Pengurusan
kurikulum.
|
1.2.1 __ drp
__ panitia berjaya mendokumenkan dasar kurikulum matapelajaran berkaitan
selaras dasar terkini.
1.2.3.2 __ drp __
guru melaksanakan PdP dengan mencapai Tahap Cemerlang
1.2.3 __ drp
__ program dalam perancangan strategik berjaya dan memberi impak /kesan pada
peningkatan UPSR/PT3/SPM/STPM
1.2.4 __ drp
__ guru menggunakan pendekatan, dapatan kajian / teknologi terkini bagi
menyokong peningkatan kualiti PdP
1.2.5 __ drp
__ daripada subjek berjaya mencapai GPMP 2.0.l.
1.2.6 __ drp
__ panitia matapelajaran mencapai skor 6 dalam standard 3.1.2 SKPM.
1.2.7 __ drp
__ calon UPSR/PT3/SPM/STPM mencapai Gred C dalam semua subjek dengan GPS 2.00
|
1.3. Pengurusan kokurikulum.
|
1.3.1 __ drp
__ unit berjaya mendokumenkan dasar ko kurikulum unit berkaitan dasar
terkini.
1.3.2 __ drp
__unit mendokumen perancangan dan melaksana pelan strategik unit berkaitan.
1.3.3 __ drp
__unit melaksanakan strategi untuk meningkatkan prestasi kokurikulum dengan
menilai pelaksanaan
1.3.4 __ drp
__unit melaksanakan ujian/pentaksiran murid.
1.3.5 __ drp
__murid mencapai Gred A dalam unit beruniform/ kelab dan persatuan / sukan
dan permainan
1.3.6 __ drp
__unit mencapai GPS 1.8
1.3.7 __ drp
__ unit melaksanakan penilaian keberkesanan / impak program peningkatan
prestasi unit ko kurikulum
|
1.4. Pengurusan Hal-ehwal Murid.
|
1.4.1 __ drp
__ unit mendokumenkan dasar / prosedur / SOP yang berkaitan dengan unit
masing-masing.
1.4.2 __ drp
__ murid yang memerlukan bantuan RMT/ KWAPM/ Biasiswa berjaya diurus dengan
berkesan.
1.4.3 __ drp
__ orang murid berjaya didisiplinkan dalam program disiplin dan sahsiah.
1.4.4 __ drp
__ unit melaksanakan pelan strategi untuk meningkatkan prestasi unit hal
ehwal murid.
1.4.5 __ drp
__ unit melaksanakan aktiviti kebajikan, keselamatan, keselesaan, disiplin, kesejahteraan
dan kerharmonian murid.
1.4.6 __ drp
__ unit melaksanakan komunikasi berkesan dengan murid, ibu bapa dan penjaga.
1.4.7 __ drp
__ unit menjalankan penilaian dan penambahbaikan program hal ehwal murid
secara berterusan.
1.4.8 __ drp
__ isu masalah murid berjaya diatasi.
|
1.5. Pengurusan kewangan.
|
1.5.1 __ drp
__ fail/ dokumen kewangan sekolah dikemaskini sebelum berakhir tahun semasa.
1.5.2 __
drp __ sijil auditan pengurusan kewangan dan akaun sekolah mencapai tahap
BAIK
1.5.3 __ drp
__ unit / panitia menyediakan dokumentasi pengurusan prestasi kewangan
1.5.4 __ drp
__ unit / panitia mengamalkan prinsip integriti dan akauntabiliti dalam
pengurusan kewangan.
1.5.5 __ drp
__ unit / panitia menggunakan pendekatan dan teknologi terkini dalam
pengurusan kewangan.
1.5.6 __ drp
__fail aset, stok dan inventori
dikemaskini dan disahkan oleh pegawai pemverifikasi aset.
|
1.6. Pengurusan pentadbiran pejabat.
|
1.6.1 __ drp
__ carta organisasi pengurusan pentadbiran berjaya dikemaskini berdasarkan
maklumat semasa.
1.6.2 __ drp
__ program dalam perancangan strategik berjaya dan memberi impak /kesan pada
peningkatan pengurusan pentadbiran pejabat.
1.6.3 __ drp
__ bahagian fail berjaya dikemaskini dengan prosedur sistem fail yang
terkini.
1.6.4 __ drp
__ unit fail berjaya kemaskini
menggunakan perisian berteknologi terkini .
1.6.5 __ drp
__ data pengurusan pentadbiran pejabat
sentiasa kemaskini dan mudah diakses.
1.6.6 __ drp
__ kemudahan pejabat berjaya
diselenggara untuk kemudahan pengurusan pentadbiran
1.6.7 __ drp
__ ruang pejabat telah diurus
menggunakan sitem 5S / EKSA
|
1.7. Pengurusan persekitaran dan kemudahan fizikal.
|
1.7.1 __ drp
__ persekitaran berjaya diurus oleh unit yang dipertanggungjawabkan secara
gotong-royong
1.7.2 __ drp __ program dalam perancangan
strategik berjaya dan memberi impak /kesan pada peningkatan pengurusan
persekitaran.
1.7.3 __ drp
__ projek 3K berjaya dilaksanakan dengan kerjasama PIBK
.
1.7.4 __ drp
__ buku stok dan inventori berjaya dikemas kini berdasarkan kaedah terbaru.
1.7.5 __ drp
__ meja yang rosak berjaya
diselenggara oleh guru dan murid.
1.7.6 __
drp __ ruang
/ bahagian mendapat anugerah peringkat daerah.
|
1.8. Pengurusan dan pembangunan sumber manusia.
|
1.8.1 __
drp __ kursus
dalaman / LADAP berkaitan serta perkembangan terkini berjaya meningkatkan
prestasi/kompetensi/potensi staf.
1.8.2 __
drp __ staf
mengikuti kursus/melanjutkan pengajian berasaskan konsep pendidikan sepanjang
hayat,
1.8.3 __
drp __ PP1
/ketua unit /bidang/panitia Melaksanakan strategi untuk meningkatkan
prestasi/kompetensi/potensi staf.
1.8.4 __
drp __ PP1
/ketua unit /bidang/panitia memperkasa potensi kepimpinan bersama ahlinya.
1.8.5. __
drp __ PP1
/ketua unit /bidang/panitia membina budaya kerja dan melaksanakan strategi
pembangunan pasukan dan kendiri
untuk kecemerlangan sekolah.
1.8.6 __
drp __ PP1 /ketua
unit /bidang/panitia memberikan penghargaan atas pencapaian individu dan
pasukan.
1.8.7 __
drp __ PP1
/ketua unit /bidang/panitia menjalankan penilaian dan penambahbaikan program
pembangunan sumber manusia secara berterusan.
1.8.8 __
drp __ staf mengamalkan
dan menggalakkan budaya kerja harmoni, berkualiti, seimbang tanpa tekanan.
1.8.9 __
drp __ staf
mendapat anugerah kecemerlangan prestasi kerja.
|
1.9. Pengurusan hubungan luar.
|
1.9.1 __
drp __
program sekolah berjaya mendapat bantuan dana dari komuniti / agensi setempat
untuk memajukan sekolah.
1.9.2 __
drp __ aktiviti
sekolah mengambil kira adat resam dan silang budaya dalam pengurusan
perhubungan luar.
1.9.3 __
drp __ program
aktiviti sekolah berjaya mewujudkan jaringan hubungan dengan pihak luar yang
berkaitan.
1.9.4 __
drp __
program dalam Sarana Ibubapa/sekolah berjaya dan memberi impak /kesan pada
peningkatan prestasi pelajar.
1.9.5 __
drp __ aktiviti
sekolah berjaya mencatat kehadiran melebihi 70% ibubapa/penjaga pelajar.
1.9.6 __ drp
__ program dalam perancangan strategik berjaya dan memberi impak /kesan pada
peningkatan pengurusan perhubungan luar secara berterusan.
|
* Sumber Rujukan :
Amalan Terbaik dalam Kompetensi Kepengetuaan Sekolah
Malaysia ( KKSM)
|
2. PdP Instruksional
DESKRIPSI |
Contoh Penetapan
Sasaran Keberhasilan PBPPP utk PT(A)
|
Peningkatan dalam:
|
|
2.1. Peningkatan pemahaman dan kemahiran murid / pelajar / guru dalam
mengaplikasi, menganalisis, mensintesis dan membuat penilaian dalam PdP.
|
2.1.1 __ drp __ orang guru mencapai Tahap BAIK dalam dalam Pencerapan PdP guru
2.1.2 __
drp __ orang murid tahun 3
menguasai Tahap/Band 5 dalam kemahiran __ dalam subjek Sains
2.1.3 __
drp __ orang guru berjaya
melaksanakan analisis item dalam kaedah penilaian /pentaksiran dalam pdp.
2.1.4 __ drp __ orang guru berjaya membuat analisis headcount untuk penilaian/
pentaksiran dalam pdp.
|
2.2. Peningkatan pengetahuan sedia ada murid / pelajar / guru semasa dan selepas
PdP.
|
2.2.1 __ drp
__ orang murid boleh mengaplikasi
kemahiran KBAT/IThink dalam kerja projek.
2.2.2 __ drp
__ orang guru boleh mengaplikasi
kemahiran KBAT/IThink dalam pdp.
|
2.3. Peningkatan perkongsian maklumat dan ilmu.
|
2.3.1 __ drp __ panitia berjaya
melaksanakan projek program PLC dengan berkesan.
2.3.2 __ drp __ orang guru boleh
menggunapakai PLC sebagai perkongsian untuk meningkatkan kualiti pdp.
2.3.3 __ drp __ murid boleh berkongsi maklumat
dari internet dalam kerja berkumpulan.
|
2.4. Peningkatan pengetahuan serta kemahiran yang dipelajari oleh murid / pelajar
/ guru.
|
2.4.1 __ drp
__ orang guru menguasai asas ICT/VLE untuk penyediaan sumber
pendidikan dalam pdp.
2.4.2 __ drp
__ orang murid menguasai asas ICT/VLE untuk kegunaan sumber
pembelajaran.
2.4.3 __ drp __ orang murid dapat Gred B dalam
subjek BM dan GPMP 2.0
|
2.5. Peningkatan
penglibatan murid /
pelajar / guru dalam PdP.
|
2.5.1 __ drp
__ orang guru melibatkan diri sebagai
Jurulatih Utama/ Fasilatator kursus peringkat sekolah/daerah.
2.5.2 __ drp __ orang guru melibatkan diri dalam projek Kreativiti ICT dalam PdP.
2.5.3 __ drp __ orang guru melibatkan diri dalam melaksanakan program kelas
Tambahan Tahun 6
2.5.4 __ drp
__ orang murid melibatkan diri dalam
projek / program Kem Bestari Solat
|
20 comments:
Mohon sekiranya ada cadangan penetapan sasaran PBPPP utk PTa
Salam Sejahtera, Cikgu Saharah. Bolehkah cikgu berkongsi softcopy berkaitan dengan PBPPP ini kepada saya. Saya PK HEM dari SJK (C) Sin Min, Perak. email saya: chblim711@gmail.com
Terima kasih.
Salam sejahtera cikgu Lim, Terima kasih saya ucapkan kerana cikgu menunjukkan minat instrumen PBPPP yg saya poskan di ruangan ini. Saya akan emelkan bahan PBPPP tersebut kpd cikgu. Walaubagaimanapun saya cadangkan supaya cikgu berbincang / mendapatkan kebenaran Jurulatih Utama PBPPP di daerah cikgu bagi tujuan penggunaan bahan tersebut. on Penetapan Sasaran Keberhasilan PBPPP - PT(A)
Selamat pagi Cikgu Sahara,Bolehkah cikgu berkongsi softcopy berkaitan dengan PBPPP ini kepada saya. Saya PK Pentadbiran dari SJK (C) Chung Hua Pantu, Sri Aman, SARAWAK. email saya: chpantu@yahoo.com
Terima kasih.
Ok... cikgu, nnt saya emelkan tapi mohon cikgu untuk berbincang tentang pengunaan instrumen ini dgn JU PBPPP Daerah cikgu. Mungkin daerah kita tidak sama instrumen yang digunapakai dlm penilaian PBPPP.
I bangga dengan Cikgu Saharah.. semangat tinggi menyiapkan bahan PBPPP dan amat menyentuh hati saya ialah sikap murah hati cikgu yg suka berkongsi bahan dengan semua guru yang ada permintaan terhadap cikgu... syabas cikgu..... u r the BEST...
Terima kasih atas perhatian cikgu Lee Qinlie terhadap saya.
Semoga sumbangan kecil ini dapat merungkai sedikit masalah dan stress yg dihadapi para pihak PP1/PP2 dalam PBPPP.
Terima kasih banyak. Pada mulanya saya tiada idea bagaimana saya hendak menetapkan sasaran saya. Akhirnya contoh di blog cikgu telah membantu saya.
Terima kasih Cikgu atas panduan tersebut.
Terima kasih kembali cikgu... semoga idea kecil ini dapat membantu rakan2 PGB / PT(A)
Terima Kasih cikgu......Saya harab panduan ini amat membantu...
Barakillah...tk
Keep it up
Assalamualaikum cikgu,
Terima kasih atas perkongsian yg sangat baik.
Mohon kalau dapat emailkan softcopy ke labonmat@gmail.com
Terima kasih
Assalamualaikum. Tahniah atas inisiatif dan perkongsian yang hebat. Ilmu yang sangat bermanfaat.. mohon jasabaik puan untuk share di andenoormunawara@yahoo.com. Terima kasih.
Assalamualaikum Puan.Saya sangat tertarik dengan perkongsian yang puan berikan dalam ruangan ini.Tahniah atas inisiatif ini.Saya memohon jasa baik puan untuk emaikan softcopy berkaitan PBPPP ini ke: fauziah.abdulsamat@gmail.com
tahniah puan, mohon emailkan saya juga rusiahyusuf@yahoo.com.my. terima kasih
Assalammualaikun pn. terima kasih atas pencerahan dan boleh digunakan utk perancangan saya pada tahun hadapan. saya PK Pentadbiran mohon untuk berkongsi bahan puan.
terima kasih... rahmanselamat@gmail.com
terima kasih pn...moga dirahmati Allah
Assalamualaikum pn, terima kasih di atas pencerahan. mohon emailkan kepada saya . asikin_15@yahoo.com. terima kasih.
salam sejahtera puan,saya PK Pentadbiran,mohon emailkan bahan kepada saya sebagai rujukan.
Terima kasih puan.
email: limsiewwahlim@yahoo.com
Post a Comment