Konsep
sekolah berkesan yang diperkenalkan dalam sistem pendidikan adalah bermatlamat
untuk membawa sistem pendidikan ke arah
kecemerlangan. Seiring dengan slogan “Pendidikan Bertaraf dunia” konsep sekolah
berkesan menuntut warga pendidik khususnya untuk mencapai tahap kualiti yang
tinggi dalam pendidikan. Dato'
Dr. Abdul Shukor Abdullah(1995) telah menyenaraikan 17 ciri guru yang berkesan,
namun berdasarkan pengalaman 30 tahun sebagai seorang guru, saya merumuskan 5
ciri utama guru berkesan dalam bilik darjah.
1.
Berilmu Pengetahuan
Guru berkesan adalah mereka yang menguasai pengetahuan dan kemahiran untuk meningkatkan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Sentiasa berusaha menambah ilmu
pengetahuan samada melalui pembacaan buku atau media elekronik, mengikuti
kursus, bengkel dan seminar. Pengetahuan berkaitan penggunaan teknologi ICT dalam
pengajaran juga penting kerana ini akan memberi dampak yang positif kepada
minat pelajar. Membuat penilaian juga memerlukan pengetahuan dan kemahiran
kerana dengan penilaian telus dan sistematik akan membantu guru memberi nilai
tambah dalam pengajarannya.
2.
Kreatif
Guru yang
kreatif akan sentiasa mencari idea baru dan menarik dalam kaedah dan teknik
pengajarannya serta menghasilkan Bahan Bantu Mengajar yang berkesan. Selain
itu, sentiasa menyesuaikan bentuk pengajarannya dengan pelajar yang berbeza
minat dan tahap kebolehan. Dengan ini,
pelajar berasa seronok, bertambah minat, faham, menghayati bahan yang diajar, meningkatkan
kemahiran dan aspek kognitif pelajar serta dapat melakukan aktiviti yang
berkaitan dengan pembelajaran yang telah dijalani.
3. Komunikasi Berkesan
Kemahiran berkomunikasi adalah kebolehan menyampaikan isi pelajaran
dengan jelas dan menarik agar mudah difahami pelajar. Selain itu cara guru
berkomunikasi dengan pelajar hendaklah menggunakan stail komunikasi menyokong yakni
dengan menjadi pendengar yang baik, memahami , menghargai dan tidak melukakan
perasaan pelajar. Sikap guru yang pandai menjaga hati pelajar mereka seperti
kerap menegur sapa, berbual-bual, dan mudah dibawa berbincang akan memberi
keyakinan pada pelajar untuk bertanya dan mengemukakan masalah yang dihadapi,
dengan ini pengajaran akan lebih berkesan. Interaksi dua hala yang wujud akibat
berkomunikasi yang baik ilihat sebagai satu medium yang penting kea rah
pembelajaran berkesan .
4. Dedikasi
Guru yang
dedikasi sentiasa ikhlas dan sabar ketika mengajar terutamanya kepada
murid-murid yang lemah tanpa mengabaikan pelajar yang cerdas. Seorang yang
berdedikasi tidak kedekut ilmu, tidak
terlalu serius dan boleh menyelitkan unsur-unsur humor dalam pengajarannya. Guru
yang dedikasi juga adalah guru yang tidak kedekut dan berkira dalam
pekerjaannya misalnya membeli dan menyediakan BBM, mengadakan hiasan kelas
seperti bunga, alas meja dan langsir, menyediakan suasana pembelajaran yg
sesuai, menarik dan selesa dalam bilik darjah. Kelas yang kondusif akan
menyeronokkan pelajar. Keadaan itu akan memudahkan guru melaksanakan pengajaran
.
5.
Kasih sayang
Perbuatan,
tuturkata dan tingkahlaku guru yang menggambarkan sifat kasih sayang dapat membantu guru melaksanakan tugas dengan gembira dan berkesan. Guru yang tidak pilih
kasih, prihatin terhadap anak-anak muridnya sebagai seseorang manusia, dan
turut mengambil berat tentang masa depan mereka akan memberikan kesan yang
mendalam di jiwa pelajar. Pelajar yang terasa di sayangi akan dapat menumpuhkan
perhatian dalam pembelajarannya. Kasih saying juga penting bagi perkembangan
sahsiah dan emosi pelajar.
Salah satu strategi untuk melahirkan guru yang
berkualiti ialah dengan meningkatkan keberkesanan proses pembelajaran. Bilik
darjah adalah medan perjuangan utama kepada kerjaya seorang guru. Di bilik
inilah mereka menunjukkan kebolehan dan keupayaan melaksanakan tugas pengajaran
dan pembelajaran. Oleh itu, adalah penting seorang guru mengurus bilik darjahnya
dengan baik bagi membolehkan pelajar mengikuti pengajaran guru dengan mudah dan
berkesan. Guru yang berkesan adalah adalah tonggak kecemerlangan sistem
pendidikan sebagaimana hasrat Falsafah pendidikan Kebangsaan selaras kehendak masyarakat dan Negara.
No comments:
Post a Comment