1.0
Pengenalan
Sistem
pendidikan masa kini sedang mengalami perubahan yang amat pesat sekali.
Pelbagai kaedah baru diperkenalkan serta digunakan supaya pengajaran guru lebih
berkesan dan pembelajaran murid lebih bermakna. Sejak beberapa tahun
kebelakangan ini Pengajaran dan Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) telah
mula diperkenalkan kerana ianya dilihat sebagai satu kaedah pengajaran yang
berkesan dan mampu menarik minat pelajar serta dapat memberikan impak yang tinggi dari
segi kemahiran dan kreativiti guru dan pelajar.
2.0
Multimedia
- Istilah Multimedia merupakan istilah yang menjadi trend dalam era teknologi maklumat IT (Information Technology).
- Perkataan Multi bermaksud banyak atau “Pelbagai “ dan Media bermaksud perantara dalam berkomunikasi.
- Menggunakan Multimedia bermaksud menggunakan pelbagai media samaada visual atau auditori untuk tujuan interaktiviti dan komunikasi dengan komputer.
- Multimedia berkomputer adalah gabungan teks, gambar, bunyi, animasi dan video. Ciri gabungan inilah yang memberikan bentuk bersepadu yang lebih berkesan berbanding mana-mana media tunggal.
- Multimedia telah menukar gaya pembacaan kita daripada menghadkan kita kepada persembahan linear seperti dalam buku teks, surat khabar multimedia menjadikan bacaan lebih dinamik dengan mengembangkan teks dalam sesuatu topik tertentu.
- Malah pembacaan lebih seronok dengan pengintergrasian bunyi, muzik, gambar dan video menjadikan teks lebih bermaya.
3.0 Faedah Dan Impak Multimedia Kepada
Pendidikan.
Penyebarluasan
penggunaan multimedia membawa harapan bahawa penggunaan teknologi ini akan
digunakan secara meluas di dalam bilik darjah. Guru atau pendidik mengiktiraf
dan menggunakan kaedah ini kerana kekuatan dan faedah yang ditawarkan.
3.1 Keupayaan unik sistem multimedia.
Sistem multimedia menawarkan keupayaan teknologi yang
paling berkuasa termasuk motivasi, keanjalan,pembangunan kemahiran pemikiran
yang kreatif dan kritikal dan menambahbaikkan kemahiran menulis. Dengan
intergrasi system multimedia dalam pengajaran, ia menjdi efektif. Tutorial
interaktif dengan pilihan yang sesuai berdasarkan kepada tahap kemasukan
pelajar.Pengajaran simulasi computer dapat dijalankan tanpa membahayakan diri
seseorang. Realiti maya, latihan eksperimen 3D boleh di simulasi seolah-olah
dalam keadaan sebenar. Pengajaran internet seperti World Wide Web dengan ciri-ciri
hiperteks membolehkan ia menjalankan penyelidikan dan pembangunan projek
multimedia.
3.2 Memberi Motivasi.
Program Hipermedia multimedia menawarkan pelbagai pilihan
yang membolehkan ramai orang suka menggunakannya. Ciri-ciri hipermedia ini dilihat sebagai mempunyai keupayaan menggalakkan pelajar menjadi pelajar
yang proaktif.
3.3 Keanjalan.
Program multimedia mengintergrasikan pelbagai alatan yang
membolehkan pelajar cemerlang seperti yang dikatakan oleh (Gardner) sebagai
“Kecerdikan” misalnya pelajar yang tidak pandai dalam ekspresi dalam penulisan
tetapi mempunyai ciri-ciri visual boleh mendokumentasikan benda dengan bunyi
atau gambar.
3.4 Kemahiran berfikir secara kreatif dan
kritikal.
Akses hiperteks dan hypermedia membuka kekreatifan
pelajar dan guru. Marchionini (1998) merujuk hypermedia sebagai suasana yang
cair yang memerlukan pelajar secara konsisten membuat keputusan dan menilai
pencapaian mereka. Dan kaedah ini memerlukan pelajar menggunakan kemahiran
tahap tinggi. Turner dan Dipinto (1992) dalam Rozinah Jamaludin (2005) melaporkan
bahawa suasana hypermedia menggalakkan pelajar berfikir dalam konteks metaphor,
dan member kebebasan kepada imaginasi mereka.
3.5 Menambahbaik Penulisan dan Kemahiran Proses
Turner dan Dipinto (1992) dalam Rozinah Jamaludin (2005) mendapati pendedahan
kepada alat pengarangan multimedia membantu pelajar dengan memberi perspektif
yang baru dan berlainan bagaimana untuk mengorganisasi dan mempersembahkan
maklumat ke dalam bentuk penulisan. Daripada melihat penulisan sebagai satu
aliran teks, pelajar dapat melihat teks sebagai kumpulan maklumat yang
berkaitan di antara satui sama lain.
4.0
Kesimpulan
Sistem pendidikan di Malaysia telah mengalami reformasi pendidikan yang dilaksanakan untuk mengatasi kelemahan-kelemahan yang wujud
dalam system pendidikan di samping untuk memenuhi keperluan-keperluan semasa
dan kehendak masa depan. Multimedia interaktif
jelas sebagai program pengajaran yang melibatkan pelbagai sumber yang
dihubungkan dengan pengajaran melalui komputer dalam satu sistem. Dengan adanya
multimedia interaktif, seseorang pelajar boleh berinteraksi secara fizikal dan
mental dengan media, seterusnya pencapaian akademik turut meningkat. Pembaharuan
dalam sistem pendidikan ini selaras dengan pernyataan bahawa media telah
mendominasi kehidupan kita seharian di mana kita dikelilingi pelbagai media
seperti buku, majalah, filem, televisyen, permainan komputer dan juga internet.
Sudah menjadi tanggungjawab seorang guru membantu pelajarnya menjadi pengguna
yang kritis terhadap sumber media yang pelbagai .
Bibliografi
Jamaludin
Harun & Zaidatun Tasir (2003). Multimedia
dalam Pendidikan. PTS Publication.
Bentong
Rozinah
Jamaludin(2005) Multimedia dalam
Pendidikan Kuala Lumpur, Utusan Publications &
Distributions Sdn Bhd.
No comments:
Post a Comment