Pemimpin
sekolah seharusnya celik undang-undang
pendidikan iaitu ‘legal literacy’
yang sepatutnya dipelajari secara khusus
ataupun melalui pembacaan. Undang-undang sebagai alat untuk
mempertahankan hak setiap individu yang hidup dalam satu kelompok masyarakat. Dengan
adanya pengetahuan atau celik undang-undang ini, mereka lebih bertanggungjawab
dan bertindak mengikut peraturan semasa melaksanakan tugas di sekolah. Ternyata mengurus
tadbir sekolah termasuk dalam aspek Hal Ehwal Murid, kewangan, kurikulum,
kokurikulum dan pentadbiran akan menjadi lebih berkesan dan berkualiti
jika dilaksanakan menurut undang-undang berbanding menggunakan cara-cara
lama yang berasaskan kebiasaan, ikut-ikutan, rasa-rasa dan budi bicara. Hal
ini adalah selaras dengan Pekeliling
Perkhidmatan Bil.5/2007- Panduan Pengurusan Pejabat (berkuatkuasa mulai 30 April 2007 &
menggantikan Arahan Perkhidmatan 1974 ,Bab 1 – Bab 8):
Undang-undang Dan Peraturan
1.5. Undang-undang dan peraturan yang berkaitan dengan fungsi jabatan
hendaklah dimaklumkan dan difahami oleh setiap pegawai. Ketua Jabatan hendaklah
sentiasa mengkaji dan mengambil tindakan bagi mengemas kini undang-undang dan
peraturan yang berkaitan supaya sentiasa relevan dengan perkembangan semasa dan
boleh meningkatkan penyampaian perkhidmatan dengan lebih berkesan.
Sumber pegangan
rasmi yang mesti diketahui dan difahami oleh semua pemimpin pendidikan adalah
seperti:
1. Perlembagaan Persekutuan
2. Kanun Prosedur Jenayah
2. Kanun Prosedur Jenayah
3. Perintah Am
4. Akta Kelakuan dan Tatatertib
(1993)
5. Akta Pendidikan 1996(Akta 550)
6.
Akta Kanak-Kanak 2001
7.
Pekeliling-Pekeliling Berkaitan
8.
Kes-Kes Mahkamah Yang Telah Diputuskan dan lain-lain
Pentadbir
pendidikan di sekolah tidak peka peraturan-peraturan yang sedia ada dan tidak
mengambil tindakan yang sepatutnya ke atas pelajar-pelajar. Kejahilan pentadbir
dan pengurus sekolah adalah antara faktor yang dikenal pasti sebagai punca
sekolah sering didakwa oleh ibu bapa ditambah lagi dengan faktor-faktor yang
berikut:
1. Sekolah terdedah kepada perhatian semua
pihak yang berkepentingan.
2. Orang ramai telah berjaya
meningkatkan ilmu pengetahuan mereka terutama dalam
bidang undang-undang pendidikan
3. Kemajuan sosial ekonomi dan
Perkembangan teknologi maklumat masa kini juga
banyak mempengaruhi orang ramai
mangambil tindakan mahkamah kepada warga
pendidik di sekolah
4. Ibubapa telah sedar terhadap peranan,
batasan dan tanggungjawab guru dan
pentadbir.
5. Berlakunya perkembangan kesedaran
dikalangan orang ramai tentang hak asasi
individu untuk mendapat peluang
pendidikan yang adil dan saksama.
Mohd. Ismail Othman (2006). Para pendidik, pengetua,
guru besar dan pegawai perkhidmatan pendidikan yang lain sentiasa terdedah
kepada keadaan yang boleh menyebabkan mereka melanggar peraturan dan
undang-undang pendidikan. Ini adalah disebabkan mereka tidak faham, atau tidak
tahu tentang adanya peraturan dan undang-undang dalam pendidikan. Hal ini
menyebabkan mereka seringkali melaksanakan sesuatu perkara mengikut kebiasaan
atau sekadar mengikut apa yang orang lain lakukan tanpa merujuk terlebih
dahulu kepada prosedur sebenar . Selain dari sebab yang tersebut di atas, guru-guru
sendiri masih kurang arif berkenaan “Perintah Am” dalam perkhidmatan awam
walaupun mereka menghadiri kursus induksi sebelum disahkan dalam jawatan
mereka. Oleh kerana itu, mereka tidak dapat memberi perkhidmatan yang
baik dan cekap serta menghadapi risiko dikenakan tindakan tatatertib atau
dakwaan oleh ibubapa kerana kecuaian.
Duty of care
Kecuaian
(negligence) dikaitkan dengan “kewajiban berjaga-jaga” (duty of care). Semua
sekolah mempunyai kewajiban berjaga-jaga (owe a duty of care) kepada
pekerja-pekerja dan anak-anak muridnya. Ini bermakna pengurus sekolah atau
pemimpin sekolah perlu melindungi kesihatan dan keselamatan para guru dan
muridnya. Ini termasuk mengambil langkah-langkah untuk mengenal pasti dan
seterusnya mengurangkan risiko-risiko yang boleh dijangka (forseeable risks) daripada berlaku. Kegagalan memenuhi “kewajiban
berjaga-jaga” (duty of care), kegagalan melaksanakan tanggungjawab, dan
kegagalan mematuhi arahan serta peraturan boleh mengakibatkan pihak sekolah
menghadapi dakwaan sivil atau pun jenayah (civil
or criminal suit). Tindakan-tindakan mahkamah yang diambil terhadap sekolah
sudah tentu akan memberi kesan yang serius kepada sekolah dan mesti dielakkan.
Kesimpulan
Kesimpulannya dapat dirumuskan bahawa Pemimpin Sekolah serta semua
guru perlu melengkapkan diri dengan pengetahuan perundangan pendidikan bagi
berhadapan dengan kes-kes yang melibatkan semua warga sekolah khusunya kes-kes
disiplin pelajar. Seterusnya
ini akan membawa kepada
wujudnya suasana yang kondusif di sekolah bagi mendidik pelajar-pelajar
menjadi insan yang berguna. Pentadbir sekolah, Guru samada yang
lama atau guru novist atau sesiapa sahaja yang terlibat dengan perkhidmatan
Pendidikan, sentiasa terdedah kepada keadaan yang boleh menyebabkan mereka
melanggar peraturan dan undang-undang pendidikan. Profesion Pendidikan sentiasa
menerima tekanan daripada orang awam dan masyarakat yang mengharapkan segala
yang terbaik daripada golongan ini. Keadaan ini memaksa setiap mereka yang
menjawat dalam profesion perguruan ini tidak dapat tidak harus memahami dan
perlu mengetahui apa itu perundangan dan kesan akibat daripada ketidak fahaman
terhadap perundangan dalam pendidikan. Justeru Pihak Kementerian
Pelajaran, Jabatan Pelajaran Negeri dan pihak sekolah sendiri perlu mengadakan
kursus-kursus untuk mendedahkan guru- guru dengan aspek perundangan dalam
pendidikan bagi mengelak daripada risiko dikenakan tindakan mahkamah.
Bibligrafi
Mohd. Ismail Othman (2006). Undang-Undang
Untuk Pengetua dab Guru Besar. Kuala Lumpur:PTS
Professional.
No comments:
Post a Comment