Pengenalan
Peranan
kepimpinan sesebuah sekolah amat kompleks dan mencabar. Pengetua dan guru besar
sebagai peneraju sekolah hendaklah bersedia melengkapkan diri dengan pengetahuan dan kemahiran
mendepani cabaran dunia pendidikan bagi melahirkan pendidikan berkualiti dan
sekolah berkesan. Dalam konteks ini Standard Kompetensi Kepengetuaan Sekolah
Malaysia (SKKSM) dapat dijadikan suatu piawaian minimum yang perlu ada pada
pengetua dan guru besar sekolah.
Selaras
dengan Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 dalam
Anjakan ke 5 iaitu :
Dalam
Penilaian Bersepadu Pegawai
Perkhidmatan Pendidikan (PBPPP) SKKSM dijadikan rujukan bagi instrumen penilaian.
Standard Kompetensi Kepengetuaan Sekolah Malaysia
Standard Kompetensi
Kepengetuaan Sekolah Malaysia (SKKSM) digubal berteraskan
kepada Rukun Negara, Wawasan 2020, Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan serta berlandaskan teori-teori yang berkaitan pendidikan
kini. SKKSM menyediakan standard kompetensi dalam sembilan bidang iaitu:
Bil
|
Bidang Standard Kompentesi
|
1
|
Pengurusan dan Kepimpinan Organisasi
|
2
|
Pengurusan Kurikulum
|
3
|
Pengurusan Kokurikulum
|
4
|
Pengurusan Hal Ehwal Murid
|
5
|
Pengurusan Kewangan
|
6
|
Pengurusan Pentadbiran Pejabat
|
7
|
Pengurusan Persekitaran dan Kemudahan
Fizikal
|
8
|
Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia
|
9
|
Pengurusan Perhubungan Luar
|
Bidang
(1) iaitu Pengurusan dan Kepimpinan Organisasi merupakan bidang kompetensi yang
umum dan generik manakala bidang (2) hingga (9) lebih khusus mengikut konteks
yang berkaitan.
Berdasarkan
SKKSM, pengetua / guru besar dapat menghayati dan menguasai standard kompetensi
kepimpinan apabila mereka mempunyai pengetahuan, memiliki nilai profesional dan melakukan amalan terbaik dalam sembilan bidang yang berkenaan.
Walau
bagaimanapun beberapa ciri lain juga penting dalam proses meningkatkan lagi
kepimpinan pengurus sekolah. Antaranya ialah kualiti peribadi seperti minat dan
berfikiran positif, pengetahuan teori dan amalan pengurusan seperti pengurusan
strategik; kemahiran seperti kemahiran membuat keputusan; dan teknik menangani
perubahan.Gabungan kesemua ini akan memupuk gaya kepimpinan berpaksikan
pengupayaan dan kerja sepasukan,penghayatan nilai-nilai murni dan memiliki
tingkah laku positif sebagai lead-learner . Inilah
ramuan penting seorang pengetua / guru besar sekolah yang profesional untuk
mencapai kecemerlangan pengurusan yang menyeluruh dalam memperkasakan
sekolah-sekolah Malaysia.
Tujuan
SKKSM
SKKSM disediakan untuk:
· memantapkan
tahap profesionalisme pengetua / guru besar sekolah;
· menyediakan
dokumen panduan yang harus difahami dan diikuti oleh pengetua / guru besar
sekolah dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka;
· membuka
minda masyarakat umumnya dan stake-holders khasnya dalam memahami tugas dan
tanggungjawabpengetua / guru besar sekolah yang pelbagai dalam persekitaran
rencam;
· digunakan
oleh pihak-pihak di Kementerian Pelajaran Malaysia dan agensi lain yang
berkaitan bagi tujuan latihandan pembangunan profesionalisme pengetua / guru
besar sekolah dan bakal pengetua / guru besar sekolah; dan
· dijadikan
rujukan / panduan oleh pengetua / guru besar sekolah dalam melaksanakan
penilaian kendiri dan panduan refleksi pengurusan pemimpin sekolah serta untuk
merangka pembangunan profesional kendiri secara berterusan.
SKKSM
merupakan senarai kompetensi minimum bagi pengetua / guru besar sekolah ke arah
kecemerlangan pengurusan dan kepimpinan sekolah. Walau bagaimanapun, SKKSM
bukan instrumen untuk menilai kecekapan pengetua / guru besar sekolah. Sebagai
garis panduan bagi peningkatan profesionalisme pengetua / guru besar,SKKSM
boleh dikembangkan untuk memenuhi keperluan khusus yang lain seperti menjadi
kriteria pemilihan pengetuacemerlang dan penganugerahan khidmat cemerlang.
Dengan kata lain, SKKSM boleh digunakan sebagai asas dalam pembinaan instrumen
bagi tujuan menilai tahap kompetensi profesionalisme pengetua / guru besar
sekolah.
Bidang 1 : Pengurusan dan Kepimpinan Organisasi
Bidang
ini menghuraikan kompetensi yang harus dimiliki oleh seseorang pengetua / guru
besar dalam menggerakkan sumber bagi mencapai objektif organisasi dan mencakupi
aspek pembentukan hala tuju organisasi, konsep pembelajaran sepanjang hayat,
menangani perubahan serta kualiti peribadi dan profesional.
1.1 Mempunyai
pengetahuan mengenai:
1.1.1 Dasar,
perundangan dan trend tempatan, kebangsaan dan global yang relevan.
1.1.2 Teori
dan prinsip pengurusan organisasi.
1.1.3 Teori
dan prinsip kepimpinan berkesan.
1.1.4 Pengurusan
strategik organisasi.
1.1.5 Pengurusan
teknologi komunikasi dan maklumat terkini.
1.1.6 Pengurusan
pembangunan personal dan organisasi.
1.1.7 Kepimpinan
dan pengurusan perubahan
1.1.8 Prinsip
dan teknik penilaian serta penambahbaikan prestasi organisasi secara analitis dan saintifik.
1.2 Memiliki nilai profesional berikut:
1.2.1 Kreatif,
inovatif dan bermotivasi dalam menerajui organisasi.
1.2.2 Komited
terhadap budaya menuntut ilmu sepanjang hayat untuk diri dan warga organisasi.
1.2.3 Berpegang
pada prinsip ekuiti, akauntabiliti dan integriti dalam menerajui kecemerlangan pendidikan.
1.2.4 Berani
dan sanggup mengambil risiko.
1.2.5 Komited
terhadap tanggungjawab yang diamanahkan
1.3 Melakukan
amalan terbaik dalam:
1.3.1 Menterjemah
dan mengaplikasikan dasar, perundangan dan trend tempatan, kebangsaan dan global dalam pengurusan
organisasi.
1.3.2 Memastikan
pengurusan organisasi berteraskan prinsip pengurusan organisasi berkesan.
1.3.3 Menjana
visi dan misi organisasi.
1.3.4 Merancang
dan melaksanakan strategi dengan berkesan.
1.3.5 Menggunakan
maklumat, dapatan kajian, pendekatan dan teknologi terkini dalam pengurusan organisasi.
1.3.6 Menghayati
dan memupuk budaya menuntut ilmu sepanjang hayat melalui program-program terancang.
1.3.7 Membawa
dan melaksanakan perubahan dengan mengambil kira teori perubahan, amalan semasa dan tuntutan akan datang.
1.3.8 Menjalankan
penilaian dan penambahbaikan pengurusan organisasi menggunakan instrumen terkini seperti Standard Kualiti
Pendidikan Malaysia
Bidang 2 : Pengurusan Kurikulum
Bidang
ini memberikan fokus kepada fungsi pemimpin sebagai pengurus kurikulum yang
menggerakkan segala sumber untuk menyokong pelaksanaan pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan bagi memastikan kejayaan semua murid.
2.1 Mempunyai
pengetahuan mengenai:
2.1.1 Dasar
Pendidikan Negara, Kurikulum Kebangsaan, undang-undang dan peraturan relevan dengan
kurikulumserta perkembangan terkini dalam pendidikan.
2.1.2 Penjanaan
strategi untuk meningkatkan prestasi kurikulum.
2.1.3 Prinsip
pengurusan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
2.1.4 Prinsip
dan amalan terbaik dalam pengajaran dan pembelajaran.
2.1.5 Penggunaan
pendekatan, dapatan kajian dan teknologi terkini bagi menyokong pengajaran danpembelajaran.
2.1.6 Perkembangan
kognitif, afektif dan psikomotor murid.
2.1.7 Prinsip
dan terbaik penilaian dan penambahbaikan prestasi program dan murid ke arah kecemerlangan secara analitis dan
saintifik.
2.2 Memiliki
nilai profesional berikut:
2.2.1 Berpegang
pada prinsip bahawa setiap murid boleh belajar dan berhak mendapat pengajaran dan pembelajaran.
2.2.2 Berpegang
pada prinsip bahawa setiap murid mesti terlibat dalam aktiviti kurikulum
2.2.3 Menghargai
masa pembelajaran akademik murid.
2.2.4 Berupaya
menghadapi cabaran serta dapat menangani masalah dan isu-isu yang berkaitan dengankurikulum.
2.2.5 Komited
terhadap usaha memajukan prestasi akademik murid.
2.2.6 Berpegang
teguh pada ekspektasi yang tinggi dalam pengajaran dan pembelajaran.
2.3 Melakukan
amalan terbaik dalam:
2.3.1 Membina
dasar kurikulum sekolah berlandaskan Dasar Pendidikan Negara, Kurikulum Kebangsaan,undang-undang dan
peraturan-peraturan yang berkaitan serta
perkembangan terkini.
2.3.2 Memastikan
pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan berdasarkan prinsip dan peraturan.
2.3.3 Melaksanakan
strategi untuk meningkatkan prestasi kurikulum.
2.3.4 Menggunakan
pendekatan, dapatan kajian dan teknologi terkini bagi menyokong pengajaran danpembelajaran.
2.3.5 Meletakkan
sasaran dan cabaran yang tinggi terhadap pencapaian sekolah.
2.3.6 Memastikan
pembelajaran menjadi teras aktiviti sekolah.
2.3.7 Menjalankan
penilaian dan penambahbaikan program kurikulum seperti pemantauan pengajaran danpembelajaran berterusan,
menganalisis prestasi pengajaran
dan pembelajaran serta memberi maklum balaskepada guru untuk tindakan penambahbaikan.
Bidang 3 : Pengurusan Kokurikulum
Bidang
ini menekankan tanggungjawab pengetua / guru besar memimpin dan mengurus
akitivit kokurikulum untuk menyokong dan mengukuhkan proses pengajaran dan
pembelajaran di dalam dan di luar bilik darjah. Pengetua / gurubesar sekolah
hendaklah mampu mewujudkan aktiviti yang memberi peluang seluas-luasnya kepada
murid untuk menambah, mengukuh, mengamal pengetahuan serta kemahiran bagi
mengembangkan potensi murid dengan menerapkan nilai murni yang diperoleh.
3.1 Mempunyai
pengetahuan mengenai:
3.1.1 Dasar
Pendidikan Negara dan peraturan yang berkaitan serta perkembangan terkini.
3.1.2 Penjanaan
strategi untuk meningkatkan prestasi kokurikulum.
3.1.3 Prinsip
dan amalan terbaik dalam pengurusan dan kepimpinan kokurikulum.
3.1.4 Penggunaan
pendekatan, dapatan kajian dan teknologi terkini bagi menyokong aktiviti kokurikulum.
3.1.5 Perkembangan
kognitif, afektif dan psikomotor murid melalui kegiatan kokurikulum.
3.1.6 Prinsip
dan teknik penilaian serta penambahbaikan prestasi program dan murid ke arah kecemerlangan kokurikulum secara
analitis dan saintifik
3.2 Memiliki
nilai profesional berikut:
3.2.1 Berpegang
pada prinsip bahawa setiap murid mesti terlibat dalam aktiviti kokurikulum.
3.2.2 Mempunyai
minat dan komitmen yang mendalam terhadap aktiviti kokurikulum.
3.2.3 Berupaya
menghadapi cabaran serta dapat menangani masalah dan isu-isu yang berkaitan dengankokurikulum.
3.2.4 Mempercayai
bahawa aktiviti kokurikulum dapat memperkembangkan ciri-ciri peribadi murid
3.3 Melakukan
amalan terbaik dalam:
3.3.1 Membina
dasar kokurikulum sekolah berlandaskan Dasar Pendidikan Negara dan peraturan sertaperkembangan
terkini.
3.3.2 Merancang
dan melaksana pelan strategik kokurikulum.
3.3.3 Melaksanakan
strategi untuk meningkatkan prestasi kokurikulum.
3.3.4 Memastikan
pengurusan dan kepimpinan kokurikulum berasaskan prinsip dan peraturan.
3.3.5 Mengembangkan
aspek kognitif, afektif dan psikomotor murid melalui kegiatan kokurikulum.
3.3.6 Melaksanakan
penilaian dan penambahbaikan program secara berterusan seperti penglibatan murid danguru secara analitis dan
saintifik.
3.3.7 Membentuk
watak sekolah melalui program kokurikulum
Bidang 4 : Pengurusan Hal Ehwal Murid
Bidang
ini menekankan tanggungjawab pengetua / guru besar dalam mewujudkan sistem
pengurusan hal ehwal murid yang berkesan. Ia bertujuan untuk meningkatkan taraf
kesihatan, kebajikan, keselamatan, disiplin, keselesaan, keharmonian dan
kesejahteraan murid bagi mencapai pendidikan berkualiti.
4.1 Mempunyai
pengetahuan mengenai:
4.1.1 Dasar
Pendidikan Negara, undang-undang dan peraturan serta perkembangan terkini.
4.1.2 Prinsip
perkembangan fisiologi, psikologi, intelek, emosi dan kerohanian murid.
4.1.3 Prinsip
dan amalan terbaik dalam pengurusan aktiviti berkaitan hal ehwal murid berasaskan konsep in-locoparentis.
4.1.4 Penjanaan
strategi untuk meningkatkan prestasi hal ehwal murid.
4.1.5 Komunikasi
berkesan dengan murid, ibu bapa dan penjaga.
4.1.6 Prinsip
dan teknik penilaian serta penambahbaikan program hal ehwal murid secara analitis dan saintifik.
4.2 Memiliki
nilai profesional berikut:
4.2.1 Menyukai
dan menyayangi murid.
4.2.2 Prihatin
terhadap aspek kebajikan, kesejahteraan, keselamatan, keselesaan, keharmonian dan kesihatan murid.
4.2.3 Toleransi
yang tinggi dalam semua keadaan.
4.2.4 Peka
terhadap keperluan kerjaya muid terkini dan masa depan mereka.
4.3 Melakukan
amalan terbaik dalam:
4.3.1 Membina
dasar pengurusan hal ehwal murid berlandaskan Dasar Pendidikan Negara, undang-undang danperaturan
serta perkembangan terkini.
4.3.2 Memastikan
program hal ehwal murid berasaskan prinsip perkembangan fisiologi, psikologi, intelek, emosidan kerohanian murid.
4.3.3 Memastikan
pengurusan aktiviti berkaitan hal ehwal murid berasaskan prinsip dan peraturan.
4.3.4 Melaksanakan
strategi untuk meningkatkan prestasi hal ehwal murid.
4.3.5 Melaksanakan
aktiviti kebajikan, keselamatan, keselesaan, disiplin, kesejahteraan dan kerharmonian murid
4.3.6 Berkomunikasi
secara berkesan dengan murid, ibu bapa dan penjaga.
4.3.7 Menjalankan
penilaian dan penambahbaikan program hal ehwal muid secara berterusan.
4.3.8 Menangani
konflik guru dan murid.
Bidang 5 : Pengurusan Kewangan
Bidang
ini memberikan penekanan kepada tanggungjawab pengetua / guru besar dalam
pengendalian urusan kewangan sekolah
yang kos efektif, cekap dan berkesan bagi menyokong program pendidikan untuk
membolehkan murid menikmati pendidikan yang bermakna kos efektif.
5.1 Mempunyai
pengetahuan mengenai:
5.1.1 Arahan
Perbendaharaan, undang-undan, peraturan dan prosedur kewangan yang berkaitan sertaperkembangan
terkini.
5.1.2 Prinsip
dan amalan terbaik dalam pengurusan kewangan.
5.1.3 Penjanaan
strategi untuk meningkatakan prestasi pengurusan kewangan.
5.1.4 Integriti
dan akauntabiliti dalam pengurusan kewangan.
5.1.5 Penggunaan
pendekatan dan teknologi terkini dalam pengurusan kewangan.
5.1.6 Pengurusan
aset, stok dan inventori yang kemas kini berdasarkan kaedah terbaru
5.1.7 Prinsip
dan teknik penilaian serta penambahbaikan prestasi kewangan secara analitis dan saintifik.
5.2 Memiliki
nilai profesional berikut:
5.2.1 Integriti,
akauntabiliti, teliti dan tekun dalam penyelenggaraan kewangan.
5.2.2 Menghargai
dan memanfaatkan harta awam secara berhemat.
5.2.3 Nilai-nilai
keusahawanan.
5.3 Melakukan
amalan terbaik dalam:
5.3.1 Mematuhi
Arahan Perbendaharaan, undang-undang, peraturan dan prosedur kewangan serta perkembangan terkini.
5.3.2 Memastikan
pengurusan kewangan yang berkesan berasaskan prinsip dan peraturan ke arah kecemerlangan
sekolah.
5.3.3 Melaksanakan
strategi untuk meningkatkan prestasi pengurusan kewangan
5.3.4 Mengamalkan
prinsip integriti dan akauntabiliti dalam pengurusan kewangan.
5.3.5 Menggunakan
pendekatan dan teknologi terkini dalam pengurusan kewangan.
5.3.6 Memastikan
penyimpanan aset, stok dan inventori sekolah yang kemas kini.
5.3.7 Menjalankan
penilaian dan penambahbaikan prestasi pengurusan kewangan sekolah secara berterusan.
Bidang 6 : Pengurusan Pentadbiran Pejabat
Bidang
ini menghuraikan kompetensi dan tanggungjawab pengetua / guru besar dalam
mewujudkan sistem pentadbirandan perkhidmatan pejabat yang cekap ke arah
pengurusan pendidikan yang mantap lagi berkesan supaya dapat memberikan
perkhidmatan pendidikan yang berkualiti kepada stake-holders.
6.1 Mempunyai
pengetahuan mengenai:
6.1.1 Perintah
Am, undang-undang, peraturan dan pekeliling yang berkaitan serta perkembangan terkini.
6.1.2 Prinsip
dan amalan terbaik dalam pengurusan pentabiran pejabat.
6.1.3 Penjanaan
strategi untuk meningkatkan prestasi pengurusan pentadbiran pejabat.
6.1.4 Penggunaan
maklumat, pendekatan dan teknologi terkini dalam pengurusan pentadbiran pejabat.
6.1.5 Prinsip
dan teknik penilaian serta penambahbaikan prestasi pentadbiran pejabat secara analitis dan saintifik
6.2 Memiliki
nilai profesional berikut:
6.2.1 Integriti,
akauntabiliti serta mengutamakan ketepatan dan kesempurnaan pengurusan pentadbiran pejabat.
6.2.2 Mengutamakan
kebajikan staf dan murid.
6.2.3 Mempunyai
sikap dan semangat terbuka dan adil.
6.2.4 Mempunyai
ciri-ciri mengutamakan ketelitian dan kekemasan dalam pengurusan pentadbiran pejabat.
6.3 Melakukan
amalan terbaik dalam:
6.3.1 Mematuhi
Perintah Am, undang-undang, peraturan dan pekeliling yang berkaitan serta perkembangan terkini dalam pengurusan
pentadbiran pejabat.
6.3.2 Memastikan
pengurusan pentadbiran pejabat yang cekap berlandaskan prinsip dan peraturan.
6.3.3 Melaksanakan
strategi untuk meningkatkan prestasi pengurusan pentadbiran pejabat.
6.3.4 Menggunakan
maklumat, pendekatan dan teknologi terkini dalam pengurusan pentadbiran pejabat.
6.3.5 Mengurus
maklumat dan data untuk membuat keputusan penambahbaikan.
6.3.6 Mengurus
tadbir penggunaan alat, kelengkapan dan kemudahan pejabat.
6.3.7 Menjalankan
penilaian dan penambahbaikan prestasi pentadbiran pejabat secara berterusan.
Bidang 7 : Pengurusan Persekitaran dan Kemudahan
Fizikal
Bidang
ini menjelaskan kompetensi dan tanggungjawab pengetua / guru besar dalam
mengurus persekitaran dan kemudahan fizikal sekolah secara cekap dan berkesan
bagi mewujudkan iklim yang aman dan kondusif untuk proses pengajaran dan
pembelajaran berjalan dengan lancar dalam keadaan selamat, tenang, selesa dan
seronok.
7.1 Mempunyai
pengetahuan mengenai:
7.1.1 Undang-undang,
Pekeliling Am dan peraturan serta perkembangan terkini.
7.1.2 Prinsip
dan amalan terbaik dalam pengurusan persekitaran dan kemudahan fizikal sekolah.
7.1.3 Penjanaan
strategi untuk meningkatkan keadaan persekitaran dan kemudahan fizikal.
7.1.4 Pengurusan
aset, stok dan inventori sekolah.7.1.5 Budaya penyenggaran aset sekolah.
7.1.6 Prinsip
dan teknik penilaian serta penambahbaikan prestasi pengurusan persekitaran dan kemudahan fizikal secara
analitis dan saintifik.
7.2 Memiliki
nilai profesional berikut:
7.2.1 Akauntabiliti,
keselamatan, kebersihan dan nilai estetika yang tinggi.
7.2.2 Mengutamakan
budaya senggara dan penyelenggaraan.
7.3 Melakukan
amalan terbaik dalam:
7.3.1 Membina
dasar pengurusan persekitaran dan kemudahan fizikal sekolah berlandaskan undang undang,Pekeliling
Am dan peraturan yang berkaitan serta perkembangan
terkini.
7.3.2 Memastikan
pengurusan persekitaran dan kemudahan fizikal sekolah berlandaskan prinsip dan peraturan.
7.3.3 Melaksanakan
strategi untuk meningkatkan keadaan persekitaran dan kemudahan fizikal.
7.3.4 Memastikan
penyimpanan stok dan inventori yang kemas kini berdasarkan kaedah terbaru.
7.3.5 Membudayakan
tabiat senggara dan penyelenggaraan di kalangan staf dan murid.
7.3.6 Menjalankan
penilaian dan penambahbaikan prestasi pengurusan persekitaran dan kemudahan fizikal secara berterusan.
Bidang 8 : Pengurusan dan Pembangunan Sumber
Manusia
Bidang
ini menyenaraikan kompetensi dan tanggungjawab pengetua / guru besar dalam
mewujudkan pengurusan pembangunan sumber manusia yang cekap, berkesan serta
secara berterusan bagi meningkatkan tahap profesionalisme staf untuk memajukan
sekolah.
8.1 Mempunyai
pengetahuan mengenai:
8.1.1 Dasar
Pendidikan Negara, undang-undang dan peraturan serta perkembangan terkini.
8.1.2 Konsep
pendidikan sepanjang hayat, pembelajaran dewasa, perbezaan individu, dan model dan teori-teoripembangunan
profesional.
8.1.3 Penjanaan
strategi untuk meningkatkan prestasi staF.
8.1.4 Pembinaan
dan pengekalan komuniti pembelajaran.
8.1.5 Budaya
sekolah dan strategi pembangunan pasukan dan kendiri.
8.1.6 Pengurusan
pembangunan staf secara profesional yang memberikan kesan kepada kemajuan sekolah.
8.1.7 Prinsip
dan teknik penilaian prestasi staf (performance appraisal).
8.1.8 Prinsip
dan teknik penilaian serta penambahbaikan program pembangunan sumber manusia secara analitis
dansaintifik.
8.2 Memiliki
nilai profesional berikut:
8.2.1 Bersikap
positif dan beranggapan bahawa setiap staf adalah aset sekolah.
8.2.2 Mengutamakan
ilmu dan pembelajaran seumur hidup untuk diri sendiri dan orang lain.
8.2.3 Dinamik
dan menyokong perubahan ke arah pembangunan sumber manusia.
8.2.4 Mempercayai
konsep kepimpinan bersama dalam pengurusan sekolah (share leadership) dan pembinaanpasukan
berkesan.
8.2.5 Menghargai
jasa staf sekolah.
8.3 Melakukan
amalan terbaik dalam:
8.3.1 Membina
program pengurusan dan pembangunan sumber manusia berlandaskan Dasar Pendidikan Negara,undang-undang dan
peraturan yang berkaitan serta
perkembangan terkini.
8.3.2 Melaksanakan
program berasaskan konsep pendidikan sepanjang hayat, pembelajaran dewasa, perbezaan individu, dan penggunaan
model atau teori pembangunan
profesional.
8.3.3 Melaksanakan
strategi untuk meningkatkan prestasi staf.
8.3.4 Melaksanakan
kepimpinan bersama.
8.3.5
Membina budaya kerja dan melaksanakan strategi pembangunan pasukan dan kendiri untuk kecemerlangansekolah.
8.3.6 Memberikan
penghargaan atas pencapaian individu dan pasukan.
8.3.7 Menjalankan
penilaian dan penambahbaikan program pembangunan sumber manusia secara berterusan.
8.3.8 Mengamalkan
dan menggalakkan budaya kerja harmoni, berkualiti, seimbang tanpa tekanan.
8.3.9 Menilai
prestasi staf secara berkala dan berterusan dalam pembangunan sumber manusia.
Bidang 9 : Pengurusan Perhubungan Luar
Bidang
ini menghuraikan kompetensi dan tanggungjawab pengetua / guru besar sekolah
untuk menjalin hubungan baik dengan ibu bapa / penjaga, pihak luar dan komuniti
setempat. Pengetua / guru besar sekolah hendaklah berusaha melibatkan mereka
dalam perkongsian pintar bagi meningkatkan prestasi murid.
9.1 Mempunyai
pengetahuan mengenai:
9.1.1 Dasar
Pendidikan Negara, undang-undang dan peraturan serta perkembangan terkini.
9.1.2 Sumber
luaran yang boleh memberikan manfaat kepada sekolah.
9.1.3 Adat
resam dan silang budaya komuniti setempat.
9.1.4 Jaringan
komunikasi dengan semua pihak luar.
9.1.5 Konsep
saling bergantung dan bantu membantu antara sekolah, rumah dan komuniti serta wujudkankerjasama
antara sekolah.
9.1.6 Penjanaan
strategi bagi meningkatkan hubungan antara sekolah dengan masyarakat.Prinsip dan teknik
penilaian serta penambahbaikan program pengurusan
perhubungan luar secara analitis dansaintifik.
9.2 Memiliki
nilai profesional berikut:
9.2.1 Mempercayai
kemahiran “interpersonal” boleh membantu pembangunan organisasi dan pengurusan hubungan luar.
9.2.2 Kepercayaan
bahawa ibu bapa, masyarakat dan pihak luar adalah sumber penting yang boleh dimanfaatkan untuk
kebaikan sekolah.
9.2.3 Berfikiran
terbuka dan mempunyai kebolehan mendengar serta kebolehan menilai maklum balas daripada masyarakat
secara positif.
9.2.4 Menghargai
sumbangan pihak luar.
9.3 Melakukan
amalan terbaik dalam:
9.3.1 Membina
dasar pengurusan perhubungan luar berlandaskan Dasar Pendidikan Negara, undang-undang danperaturan serta
perkembangan terkini.
9.3.2 Menggunakan
sumber luaran untuk memajukan sekolah.
9.3.3 Mengambil
kira adat resam dan silang budaya dalam pengurusan perhubungan luar.
9.3.4 Mewujudkan
jaringan hubungan dengan pihak luar yang berkaitan.
9.3.5 Mempraktikkan
konsep saling bergantung dan bantu membantu antara sekolah, rumah dan komuniti sertawujudkan
kerjasama antara sekolah-sekolah.
9.3.6 Melaksanakan
strategi bagi meningkatkan hubungan kerjasama antara sekolah dengan masyarakat.
9.3.7 Menjalankan
penilaian dan penambahbaikan program pengurusan perhubungan luar secara berterusan.
No comments:
Post a Comment