1. Pengenalan
Dalam usaha
meningkatkan kecemerlangan kurikulum, guru besar selaku pemimpin instruksional
perlu memberi keutamaan kepada tugas sebagai penyelia pengajaran dan
pembelajaran agar proses pengajaran dilaksanakan selaras dengan matlamat
pendidikan, dan seterusnya memberi kesan ke atas kualiti kecemerlangan
kurikulum sesebuah sekolah secara berterusan.
Mandat melaksanakan penyeliaan pengajaran dan pembelajaran termaktub dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 3/1987 yang jelas menyatakan bahawa ‘Keberkesanan penyeliaan pengajaran dan pembelajaran merupakan salah satu bidang kritikal dalam memastikan pemajuan sekolah yang berterusan. Oleh itu, adalah menjadi satu tanggungjawab utama bagi semua pengetua dan guru besar untuk pelaksanaan penyeliaan pengajaran guru di bilik darjah.’ Sementara itu implementasi SKPM 2010 pula bagai memberi cabaran kepada pihak pengurusan sekolah untuk meningkatkan pengurusan penyeliaan pengajaran di peringkat sekolah agar mencapai tahap kualiti yang diperlukan seterusnya meletakkkan diri di‘ranking’ yang baik dalam NKRA Pendidikan.
Mandat melaksanakan penyeliaan pengajaran dan pembelajaran termaktub dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 3/1987 yang jelas menyatakan bahawa ‘Keberkesanan penyeliaan pengajaran dan pembelajaran merupakan salah satu bidang kritikal dalam memastikan pemajuan sekolah yang berterusan. Oleh itu, adalah menjadi satu tanggungjawab utama bagi semua pengetua dan guru besar untuk pelaksanaan penyeliaan pengajaran guru di bilik darjah.’ Sementara itu implementasi SKPM 2010 pula bagai memberi cabaran kepada pihak pengurusan sekolah untuk meningkatkan pengurusan penyeliaan pengajaran di peringkat sekolah agar mencapai tahap kualiti yang diperlukan seterusnya meletakkkan diri di‘ranking’ yang baik dalam NKRA Pendidikan.
2. Penyeliaan Pengajaran
Penyeliaan pengajaran membawa maksud yang positif iaitu satu usaha oleh guru besar untuk membantu guru meningkatkan prestasi pengajaran mereka. Justeru, tanggungjawab utama guru besar sebagai pemimpin instruksional adalah menjamin proses penyeliaan pengajaran berjalan lancar dan berkesan. Dalam usaha untuk memahami proses penyeliaan pengajaran, penyelidik menggunakan kerangka konsep yang dikemukakan oleh Shukri Zain (2011) seperti dalam rajah 1 di bawah.
Rajah
1: Kerangka Konsep Penyeliaan
Rajah 1
di atas menunjukkan konseptual penyeliaan yang
menjelaskan bahawa pelaksanaan penyeliaan pengajaran memerlukan aktiviti:
i. pencerapan,
ii. pemantauan dan
iii. penilaian.
Proses penyeliaan pengajaran guru dilihat lebih seseuai menngunakan pendekatan Penyeliaan Klinikal kerana pencerapan
perlu dibuat berdasarkan prinsip professional, iaitu dijalankan secara
terancang, berjadual dan guru yang terlibat perlu dimaklumkan terlebih awal
tentang butir-butir dan tujuan pencerapan diadakan.
Selain daripada penyeliaan
klinikal, penyelia juga melakukan coaching
and mentoring. Sebagai mentor, penyelia berperanan memberi bantuan profesional,
contohnya menjadi sumber rujukan untuk menyelesaikan masalah pengajaran dan
pembelajaran,
Hasil pencerapan, pemantauan dan penilaian perlu direkodkan ke dalam jurnal
atau buku log bagi tujuan dokumentasi dan rujukan dalam pengurusan penyeliaan.
3. Kesimpulan
Kesimpulannya bahawa penyeliaan merupakan proses
memerhati dan memantau supaya staf dapat dibimbing, dibantu agar imaginatif, kreatif dan inovatif untuk
perkembangan kendiri sekali gus ke arah peningkatan kemahiran pedagogi serta
peningkatan kualiti profesionalisme keguruan . Seterusnya dapatlah dirumuskan bahawa guru besar merupakan kunci utama kualiti pengajaran guru-guru
di sekolahnya. Tinggi atau rendah kualiti pengajaran seseorang guru adalah
dipengaruhi oleh faktor amalan penyeliaan yang dilakukan oleh guru besar. Oleh
itu seharusnya semua guru besar sentiasa menggunakan kaedah penyeliaan yang berkesan
untuk meningkatkan kualiti dan prestasi kerja guru di sekolah.
BIBLIOGRAFI
Shukri Zain, (2011). Penyeliaan pendidikan: Teori dan amalan. Tanjung
Malim:Emeritus Publications
No comments:
Post a Comment