Sunday, 26 April 2015

SKPM 2010 : Standard 1 - Kepimpinan dan Hala Tuju

SKPM 2010 - STANDARD 1 

KEPIMPINAN DAN HALA TUJU


Pernyataan Standard : Kepimpinan sekolah berperanan sebagai pemimpin berimpak tinggi dan berupaya menggembleng dan menggerakkan warga sekolah secara bersepadu untuk memajukan sekolah dan meningkatkan kualiti Pembelajaran & Pengajaran

Aspek 1.1 Gaya Kepemimpinan
Aspek 1.2 Penetapan Dan Pelaksanaan Hala Tuju
Aspek 1.3 Kemahiran Komunikasi
Aspek 1.4 Kemahiran Merancang
Aspek 1.5 Kemahiran Memotivasi Dan Menggerakkan Warga Sekolah
Aspek 1.6 Kemahiran Membuat Keputusan Dan Menyelesaikan Masalah
Aspek 1.7 Kepimpinan Instruksional
Aspek 1.8 Perkongsian Kepimpinan (Shared And Distributive Leadership)



Aspek 1.1: Gaya Kepimpinan


Kriteria Kritikal: Kepimpinan sekolah mengamalkan gaya kepimpinan berkesan untuk menggembleng tenaga warga sekolah ke arah pencapaian matlamat sekolah.

Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau boleh MMI dicontohi.
Contohnya:
 Pengetua/Guru Besarmendapatkan maklum balas tentang gaya kepimpinannya dan memanfaatkannya untuk penambahbaikan sepertimewujudkan peti cadangan, melalui media sosial(seperti facebook, WhatsApp dan lain-lain) atau cara lain.
 atau inisiatif lain yang sesuai.
(Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)

MS5 -Deskripsi Skor 5
                                               
Pernyataan Item
Status (Tandakan √ jika tercapai)
Catatan
P1
P2
P3

1
Saya mengamalkan gaya kepimpinan yang sesuai mengikut situasi




2
Saya bertindak secara proaktif untuk melaksanakan perubahan ke arah penambahbaikan




3
Saya bertindak secara dinamik untuk melaksanakan perubahan ke arah penambahbaikan




4
Saya bertindak secara bersungguh-sungguh untuk melaksanakan perubahan ke arah penambahbaikan




5
Saya bersedia mengambil risiko untuk melaksanakan perubahan ke arah penambahbaikan




6
Saya berwibawa dalam melaksanakan hampir keseluruhan tindakan saya




7
Saya berintegriti dalam melaksanakan hampir keseluruhan tindakan saya




8
Saya bersikap profesional dalam melaksanakan hampir keseluruhan tindakan saya




9
Saya berpengetahuan luas untuk menjana idea yang bernas dan memberi bimbingan serta nasihat secara berterusan




10
Saya mempunyai pelbagai kemahiran untuk menjana idea yang bernas dan memberi bimbingan serta nasihat secara berterusan




11
Saya berpandangan jauh




12
Amalan budaya bersaing menjadi ikutan warga sekolah saya dalam melaksanakan tugas




13
Saya mendapat sokongan padu hampir keseluruhan warga sekolah saya






Aspek 1.2: Penetapan Dan Pelaksanaan Hala Tuju


Kriteria Kritikal: Kepimpinan sekolah memastikan visi dan misi sekolah menjadi hala tuju seluruh warga sekolah ke arah pencapaian matlamat dan objektif yang ditetapkan.

Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi

Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.Contohnya:
 Pengetua/Guru Besar mempunyai sistem penyebaran visi, misi dan sasaran kepada ibu bapa

dan komuniti secara berkesan dan berterusan melalui laman web sekolah/blog sekolah/brosur/buletin/e-mel berkelompok/media sosial (seperti facebook, WhatsApp dan lain-lain) poster dan carta  atau inisiatif lain yang sesuai.

(Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)

MS5 - Deskripsi Skor 5
                                                                       
Bil. Item
Pernyataan Item
Status (Tandakan √ jika tercapai)
Catatan
P1
P2
P3

1
Saya memastikan visi dan misi selaras dengan potensi murid




2
Saya memastikan visi dan misi selaras dengan keperluan sekolah




3
Saya memastikan visi dan misi selaras dengan dasar pendidikan




4
Saya memastikan visi dan misi selaras dengan aspirasi negara




5
Saya memastikan visi dan misi diperincikan dengan jelas oleh hampir keseluruhan warga sekolah.




6
Saya memastikan visi dan misi difahami oleh hampir keseluruhan warga sekolah.




7
Saya memastikan visi dan misi dijadikan asas untuk merancang dan melaksanakan hampir keseluruhan program pemajuan sekolah.




8
Saya memastikan visi dan misi dijadikan rujukan untuk merancang dan melaksanakan hampir keseluruhan program pemajuan sekolah.




9
Saya memastikan visi dan misi menjadi hala tuju dalam menggerakkan warga sekolah untuk berusaha bersungguh-sungguh sebagai satu pasukan.




10
Saya memastikan visi dan misi menjadi hala tuju dalam menggerakkan warga sekolah untuk berusaha bersungguh-sungguh mencapai matlamat sekolah.




11
Saya memastikan kejayaan sekolah dapat dilihat mengikut tempoh masa yang ditetapkan.




12
Saya memastikan pencapaian matlamat dapat dilihat mengikut tempoh masa yang ditetapkan.






Aspek 1.3: Kemahiran Komunikasi


Kriteria Kritikal: Kepimpinan sekolah mengamalkan komunikasi berkesan untuk perkongsian idea dan maklumat.

Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya:
 Pengetua/Guru Besar mewujudkan pelbagai kaedah yang berkesan dalam menyampaikan maklumat untuk tindakan warga sekolah sepertilaman web sekolah/blogsekolah/brosur/buletin/e-mel berkelompok/ media sosial (seperti facebook, WhatsApp dan lain-lain).
 atau inisiatif lain yang sesuai.

(Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)

MS5 -Deskripsi Skor 5  
                                           
Bil. Item
Pernyataan Item
Status (Tandakan √ jika tercapai)
Catatan
P1
P2
P3

1
Saya mengamalkan komunikasi pelbagai hala yang berkesan dalam menyampaikan idea dengan mengambil kira kepentingan pihak yang berkepentingan untuk kemajuan sekolah




2
Saya mengamalkan komunikasi pelabagai hala yang berkesan dalam menyampaikan maklumat dengan mengambil kira keperluan pihak yang berkepentingan untuk kemajuan sekolah




3
Saya mengamalkan komunikasi  pelbagai hala yang berkesan dalam menyampaikan arahan dengan mengambil kira keperluan semua pihak yang berkepentingan untuk kemajuan sekolah




4
Saya sedia mendengar pandangan yang berbeza melalui perspektif yang positif untuk kemajuan sekolah




5
Saya sedia memanfaatkan pandangan yang berbeza melalui perspektif yang positif untuk kemajuan sekolah




6
Saya sentiasa menyampaikan maklumat terkini kepada warga sekolah dengan cepat,tepat dan jelas




7
Saya sentiasa menyampaikan maklumat terkini kepada ibu bapa dengan cepat, tepat dan jelas




8
Saya memastikan bahawa arahan tugasan yang saya sampaikan untuk dilaksanakan oleh warga sekolah adalah jelas




9
Saya memastikan bahawa warga sekolah saya tahu dan faham tentang perkembangan terkini di sekolah




10
Saya memastikan bahawa warga sekolah tahu dan faham tentang perkembangan terkini dalam pendidikan negara




11
Saya memastikan bahawa tiada perselisihan faham dalam kalangan warga sekolah akibat komunikasi yang kurang berkesan antara kepimpinan dan warga sekolah






Aspek 1.4: Kemahiran Merancang


Kriteria Kritikal: Kepimpinan sekolah menerajui penyediaan perancangan strategik (pelan strategik, taktikal, operasi) untuk mencapai matlamat dan objektif sekolah)

Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau boleh dicontohi.
Contohnya:
 Pengetua/Guru Besar memanfaatkan teknologi terkiniseperti alat/peranti elektronikuntuk memantau penyediaan/pelaksanaan perancangan sekolah.
 atau inisiatif lain yang sesuai.

(Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)

MS5 -Deskripsi Skor 5

Bil. Item
Pernyataan Item
Status (Tandakan √ jika tercapai)
Catatan
P1
P2
P3

1
Saya menerajui penyediaan perancangan strategik dalam bidang kurikulum.




2
Saya menerajui penyediaan perancangan strategik dalam bidang kokurikulum dan sukan.




3
Saya menerajui penyediaan perancangan strategik dalam bidang hal ehwal murid




4
Saya menerajui penyediaan perancangan strategik dalam bidang kewangan




5
Saya menerajui penyediaan perancangan strategik dalam bidang sumber manusia.




6
Saya menerajui penyediaan perancangan strategik dalam bidang kemudahan dan keperluan sekolah.




7
Saya mempastikan perancangan strategik yang disediakan berasaskan analisis SWOT




8
Saya mempastikan perancangan strategik yang disediakan memenuhi kriteria SMART (specific, measurable, achievable, realistic, time-bound)




9
Saya memastikan sasaran yang ditetapkan berdasarkan TOV dan potensi murid




10
Saya memastikan sasaran yang ditetapkan berdasarkan isu yang telah dikenal pasti




11
Saya memastikan sasaran yang ditetapkan berdasarkan sumber yang ada




12
Saya merangka strategi dengan jelas dan tepat bagi membolehkan sasaran yang ditetapkan tercapai




13
Saya menjalankan pemantauan bagi memastikan program dapat dilaksanakan dengan berkesan




14
Saya membuat penilaian bagi memastikan program dapat dilaksanakan dengan berkesan




                                               

Aspek 1.5: Kemahiran Memotivasi dan Menggerakkan Warga Sekolah


Kriteria Kritikal: Kepimpinan sekolah memotivasikan warga sekolah untuk meningkatkan kualiti kerja.

Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya:
 Pengetua/Guru Besar mempunyai kaedah yang berkesan dalam memotivasi dan menggerakkan warga sekolah seperti mengadakan ‘Hari Kualiti Sekolah’ untuk memberikan pengiktirafan (anugerah khas) kepada guru yang cemerlang.
 atau inisiatif lain yang sesuai.

(Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)

MS5 -Deskripsi Skor 5

Bil. Item
Pernyataan Item
Status (Tandakan √ jika tercapai)
Catatan
P1
P2
P3

1
Saya memberi galakan kepada warga sekolah




2
Saya memberi pengiktirafan kepada warga sekolah




3
Saya memberi peluang memajukan diri kepada warga sekolah




4
Saya menjaga kebajikan warga sekolah




5
Saya menjaga keselamatan warga sekolah




6
Saya memberi pelbagai bentuk sokongan kepada hampir keseluruhan aktiviti sekolah.




7
Saya menghadiri hampir keseluruhan aktiviti sekolah.




8
Hampir keseluruhan warga sekolah mempamerkan tahap profesionalisme yang tinggi dalam melaksanakan tugasan tanpa diarah dan tanpa mengira waktu




9
Hampir keseluruhan warga sekolah komited dalam melaksanakan tugasan tanpa diarah dan tanpa mengira waktu




10
Hampir keseluruhan hasil kerja warga sekolah berkualiti.




11
Hampir keseluruhan hasil kerja warga sekolah dilaksanakan melalui pemuafakatan dan budaya kerja berpasukan





  

 Aspek 1.6: Kemahiran Membuat Keputusan dan Menyelesaikan Masalah


Kriteria Kritikal: Kepimpinan sekolah membuat keputusan dan menyelesaikan masalah untuk meningkatkan kualiti pengurusan sekolah.

Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya:
 Pengetua/Guru Besarberjaya mewujudkan kaedah yang berkesan seperti penubuhan panel akrab, rakan pembimbing, atau mentor mentee untuk menangani warga sekolah yang bermasalah (inovasi/kreativiti untuk mengatasi masalah).
 atau inisiatif lain yang sesuai.

(Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)

MS5 -Deskripsi Skor 5

Bil. Item
Pernyataan Item
Status (Tandakan √ jika tercapai)
Catatan
P1
P2
P3

1
Dalam proses membuat keputusan dan penyelesaian masalah, saya berupaya mengenal pasti punca masalah




2
Dalam proses membuat keputusan dan penyelesaian masalah, saya mengambil kira semua faktor




3
Dalam proses membuat keputusan dan penyelesaian masalah, saya mematuhi semua peraturan dan prosedur




4
Saya berupaya membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dengan adil secara individu atau kolektif




5
Saya berupaya membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dengan tegas secara individu atau kolektif




6
Saya berupaya membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dengan telus secara individu atau kolektif




7
Saya berupaya membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dengan cepat secara individu atau kolektif




8
Saya berupaya membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dengan tepat secara individu atau kolektif




9
Bagi memastikan masalah tidak berulang, saya mengambil tindakan awal yang berkesan




10
Bagi memastikan masalah tidak berulang, saya mengambil langkah kawalan yang berkesan




11
Bagi memastikan masalah tidak berulang, saya mengambil tindakan pencegahan yang berkesan




12
Hampir keseluruhan masalah dapat saya selesaikan






Aspek 1.7: Kepimpinan Instruksional


Kriteria Kritikal: Kepimpinan sekolah menerajui pelaksanaan kurikulum dan mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menggalakkan pemupukan budaya belajar.

Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya:
 Pengetua/Guru Besar menjadi pakar rujuk/penceramah/pembimbing dalam program peningkatan pendidikan di peringkat sekolah/daerah/negeri/kebangsaan.
 atau inisiatif lain yang sesuai.

(Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)

MS5 -Deskripsi Skor 5

Bil. Item
Pernyataan Item
Status (Tandakan √ jika tercapai)
Catatan
P1
P2
P3

1
Saya menentukan matlamat dan ketetapan yang jelas mengenai pelaksanaan kurikulum




2
Saya menentukan matlamat dan ketetapan yang tepat mengenai pelaksanaan kurikulum




3
Saya menentukan matlamat dan ketetapan yang berfokus mengenai pelaksanaan kurikulum




4
Saya mengajar sejumlah waktu yang ditetapkan




5
Saya menjadi rujukan berkaitan teori pembelajaran bagi memimpin pelaksanaan pengajaran secara berkesan kepada guru di peringkat sekolah




6
Saya menjadi rujukan berkaitan teori pedagogi bagi memimpin pelaksanaan pengajaran secara berkesan kepada guru di peringkat sekolah




7
Saya menjadi rujukan berkaitan amalan terbaik pembelajaran dan pengajaran bagi memimpin pelaksanaan pengajaran secara berkesan kepada guru di peringkat sekolah




8
Saya melaksanakan pencerapan P & P untuk semua guru dapat dicerap




9
Saya memastikan maklum balas pencerapan dibuat untuk meningkatkan kualiti P & P




10
Saya membuat penyeliaan hasil kerja atau tugasan dan pencapaian murid secara sistematik dan berterusan




11
Saya membuat seliaan secara tekal hampir keseluruhan guru terhadap perancangan pengajaran dan hasil kerja berkaitan P & P.




12
Saya dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang kondusif secara keseluruhan bagi menyokong P&P yang berkesan.




13
Saya dapat meningkatkan pencapaian akademik dan sahsiah murid




14
Budaya belajar diperlihatkan oleh hampir keseluruhan warga sekolah saya






Aspek 1.8: Perkongsian Kepimpinan


Kriteria Kritikal: Kepimpinan sekolah mewujudkan perkongsian tanggungjawab bagi memupuk kesedaran tanggungjawab bersama dalam mengurus sekolah.

Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya:
 Pengetua/Guru Besar memberi peluang dan membimbing secara sistematik kepimpinan pelbagai peringkat (Penolong Kanan, Guru Kanan Mata Pelajaran, Ketua Panitia, dan lain-lain) dan berjaya meningkatkan kecekapan dan kelancaran pengurusan sekolah yang berkesan.
 atau inisiatif lain yang sesuai.

(Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)

MS5 -Deskripsi Skor 5

Bil. Item
Pernyataan Item
Status (Tandakan √ jika tercapai)
Catatan
P1
P2
P3

1
Saya menurunkan kuasa untuk membolehkan keputusan dan tindakan bagi aspek yang sesuai dibuat dengan cekap




2
Saya menurunkan kuasa untuk membolehkan keputusan dan tindakan bagi aspek yang sesuai dibuat dengan berkesan




3
Hampir keseluruhan warga sekolah yang saya beri tanggungjawab peka melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan untuk memajukan sekolah




4
Hampir keseluruhan warga sekolah yang saya beri tanggungjawab berkemahiran melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan untuk memajukan sekolah




5
Peluang untuk meningkatkan kecekapan memimpin wujud melalui pelbagai program latihan dalaman termasuk latihan sambil kerja yang berterusan




6
Sekolah beroperasi dengan lancar walaupun semasa ketiadaan saya




7
Perkongsian kuasa yang diamalkan dapat meningkatkan kecekapan individu




8
Perkongsian kuasa yang diamalkan dapat meningkatkan kecekapan pengurusan sekolah





                                                                       

No comments: