SKPM 2010 - STANDARD 1
KEPIMPINAN DAN HALA TUJU
Pernyataan Standard : Kepimpinan sekolah berperanan sebagai
pemimpin berimpak tinggi dan berupaya menggembleng dan menggerakkan warga
sekolah secara bersepadu untuk memajukan sekolah dan meningkatkan kualiti
Pembelajaran & Pengajaran
Aspek 1.1 Gaya Kepemimpinan
Aspek 1.2 Penetapan Dan Pelaksanaan Hala Tuju
Aspek 1.3 Kemahiran Komunikasi
Aspek 1.4 Kemahiran Merancang
Aspek 1.5 Kemahiran Memotivasi Dan Menggerakkan Warga
Sekolah
Aspek 1.6 Kemahiran Membuat Keputusan Dan Menyelesaikan
Masalah
Aspek 1.7 Kepimpinan Instruksional
Aspek 1.8 Perkongsian Kepimpinan (Shared And Distributive
Leadership)
Aspek 1.1: Gaya Kepimpinan
Kriteria
Kritikal: Kepimpinan sekolah mengamalkan gaya kepimpinan berkesan untuk
menggembleng tenaga warga sekolah ke arah pencapaian matlamat sekolah.
Untuk memperoleh
skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi.
Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau
boleh MMI dicontohi.
Contohnya:
Pengetua/Guru
Besarmendapatkan maklum balas tentang gaya kepimpinannya dan memanfaatkannya
untuk penambahbaikan sepertimewujudkan peti cadangan, melalui media
sosial(seperti facebook, WhatsApp dan lain-lain) atau cara lain.
atau inisiatif
lain yang sesuai.
(Nyatakan
inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
MS5 -Deskripsi
Skor 5
Pernyataan Item
|
Status (Tandakan √ jika tercapai)
|
Catatan
|
|||
P1
|
P2
|
P3
|
|||
1
|
Saya
mengamalkan gaya kepimpinan yang sesuai
mengikut situasi
|
||||
2
|
Saya
bertindak secara proaktif untuk
melaksanakan perubahan ke arah penambahbaikan
|
||||
3
|
Saya
bertindak secara dinamik untuk
melaksanakan perubahan ke arah penambahbaikan
|
||||
4
|
Saya
bertindak secara bersungguh-sungguh
untuk melaksanakan perubahan ke arah penambahbaikan
|
||||
5
|
Saya
bersedia mengambil risiko untuk
melaksanakan perubahan ke arah penambahbaikan
|
||||
6
|
Saya
berwibawa dalam melaksanakan hampir keseluruhan tindakan saya
|
||||
7
|
Saya
berintegriti dalam melaksanakan hampir keseluruhan tindakan saya
|
||||
8
|
Saya
bersikap profesional dalam
melaksanakan hampir keseluruhan
tindakan saya
|
||||
9
|
Saya
berpengetahuan luas untuk menjana
idea yang bernas dan memberi bimbingan serta nasihat secara berterusan
|
||||
10
|
Saya
mempunyai pelbagai kemahiran untuk
menjana idea yang bernas dan memberi bimbingan serta nasihat secara
berterusan
|
||||
11
|
Saya
berpandangan jauh
|
||||
12
|
Amalan budaya bersaing
menjadi ikutan warga sekolah saya
dalam melaksanakan tugas
|
||||
13
|
Saya
mendapat sokongan padu hampir keseluruhan warga sekolah saya
|
Aspek 1.2: Penetapan Dan Pelaksanaan Hala Tuju
Kriteria
Kritikal: Kepimpinan sekolah memastikan visi dan misi sekolah menjadi hala tuju
seluruh warga sekolah ke arah pencapaian matlamat dan objektif yang ditetapkan.
Untuk memperoleh
skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi.
Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau
bolehdicontohi.Contohnya:
Pengetua/Guru
Besar mempunyai sistem penyebaran visi, misi dan sasaran kepada ibu bapa
dan komuniti secara
berkesan dan berterusan melalui laman web sekolah/blog
sekolah/brosur/buletin/e-mel berkelompok/media sosial (seperti facebook,
WhatsApp dan lain-lain) poster dan carta atau inisiatif lain yang sesuai.
(Nyatakan
inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
MS5 - Deskripsi
Skor 5
Bil.
Item
|
Pernyataan
Item
|
Status
(Tandakan √ jika tercapai)
|
Catatan
|
||
P1
|
P2
|
P3
|
|||
1
|
Saya memastikan visi dan
misi selaras dengan potensi murid
|
||||
2
|
Saya memastikan visi dan
misi selaras dengan keperluan sekolah
|
||||
3
|
Saya memastikan visi dan
misi selaras dengan dasar pendidikan
|
||||
4
|
Saya memastikan visi dan
misi selaras dengan aspirasi negara
|
||||
5
|
Saya memastikan visi dan
misi diperincikan dengan jelas oleh hampir keseluruhan warga sekolah.
|
||||
6
|
Saya memastikan visi dan
misi difahami oleh hampir keseluruhan warga sekolah.
|
||||
7
|
Saya memastikan visi dan
misi dijadikan asas untuk
merancang dan melaksanakan hampir
keseluruhan program pemajuan sekolah.
|
||||
8
|
Saya memastikan visi dan
misi dijadikan rujukan untuk
merancang dan melaksanakan hampir
keseluruhan program pemajuan sekolah.
|
||||
9
|
Saya memastikan visi dan
misi menjadi hala tuju dalam menggerakkan warga sekolah untuk berusaha
bersungguh-sungguh sebagai satu
pasukan.
|
||||
10
|
Saya memastikan visi dan
misi menjadi hala tuju dalam menggerakkan warga sekolah untuk berusaha
bersungguh-sungguh mencapai matlamat
sekolah.
|
||||
11
|
Saya memastikan kejayaan sekolah dapat dilihat
mengikut tempoh masa yang ditetapkan.
|
||||
12
|
Saya memastikan pencapaian matlamat dapat dilihat
mengikut tempoh masa yang ditetapkan.
|
Aspek 1.3: Kemahiran Komunikasi
Kriteria
Kritikal: Kepimpinan sekolah mengamalkan komunikasi berkesan untuk perkongsian
idea dan maklumat.
Untuk memperoleh
skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi.
Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau
bolehdicontohi.
Contohnya:
Pengetua/Guru
Besar mewujudkan pelbagai kaedah yang berkesan dalam menyampaikan maklumat untuk
tindakan warga sekolah sepertilaman web sekolah/blogsekolah/brosur/buletin/e-mel
berkelompok/ media sosial (seperti facebook, WhatsApp dan lain-lain).
atau inisiatif lain
yang sesuai.
(Nyatakan
inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
MS5 -Deskripsi
Skor 5
Bil.
Item
|
Pernyataan
Item
|
Status
(Tandakan √ jika tercapai)
|
Catatan
|
||
P1
|
P2
|
P3
|
|||
1
|
Saya mengamalkan komunikasi pelbagai hala yang berkesan
dalam menyampaikan idea dengan mengambil kira kepentingan pihak yang
berkepentingan untuk kemajuan sekolah
|
||||
2
|
Saya mengamalkan
komunikasi pelabagai hala yang berkesan dalam menyampaikan maklumat dengan mengambil kira
keperluan pihak yang berkepentingan untuk kemajuan sekolah
|
||||
3
|
Saya mengamalkan
komunikasi pelbagai hala yang berkesan
dalam menyampaikan arahan dengan
mengambil kira keperluan semua pihak yang berkepentingan untuk kemajuan
sekolah
|
||||
4
|
Saya sedia mendengar pandangan yang berbeza
melalui perspektif yang positif untuk kemajuan sekolah
|
||||
5
|
Saya sedia memanfaatkan pandangan yang berbeza
melalui perspektif yang positif untuk kemajuan sekolah
|
||||
6
|
Saya sentiasa
menyampaikan maklumat terkini kepada
warga sekolah dengan cepat,tepat
dan jelas
|
||||
7
|
Saya sentiasa
menyampaikan maklumat terkini kepada
ibu bapa dengan cepat, tepat dan jelas
|
||||
8
|
Saya memastikan bahawa arahan tugasan yang saya sampaikan
untuk dilaksanakan oleh warga sekolah adalah jelas
|
||||
9
|
Saya memastikan bahawa
warga sekolah saya tahu dan faham
tentang perkembangan terkini di
sekolah
|
||||
10
|
Saya memastikan bahawa
warga sekolah tahu dan faham
tentang perkembangan terkini dalam
pendidikan negara
|
||||
11
|
Saya memastikan bahawa tiada perselisihan faham dalam
kalangan warga sekolah akibat komunikasi yang kurang berkesan antara kepimpinan dan warga sekolah
|
Aspek 1.4: Kemahiran Merancang
Kriteria
Kritikal: Kepimpinan sekolah menerajui penyediaan perancangan strategik (pelan strategik,
taktikal, operasi) untuk mencapai matlamat dan objektif sekolah)
Untuk memperoleh
skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi.
Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau
boleh dicontohi.
Contohnya:
Pengetua/Guru
Besar memanfaatkan teknologi terkiniseperti alat/peranti elektronikuntuk
memantau penyediaan/pelaksanaan perancangan sekolah.
atau inisiatif
lain yang sesuai.
(Nyatakan
inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
MS5 -Deskripsi
Skor 5
Bil.
Item
|
Pernyataan
Item
|
Status
(Tandakan √ jika tercapai)
|
Catatan
|
||
P1
|
P2
|
P3
|
|||
1
|
Saya menerajui penyediaan perancangan strategik dalam bidang kurikulum.
|
||||
2
|
Saya menerajui penyediaan perancangan strategik dalam bidang kokurikulum dan sukan.
|
||||
3
|
Saya menerajui penyediaan perancangan strategik dalam bidang hal ehwal murid
|
||||
4
|
Saya menerajui penyediaan perancangan strategik dalam bidang kewangan
|
||||
5
|
Saya menerajui penyediaan perancangan strategik dalam bidang sumber manusia.
|
||||
6
|
Saya menerajui penyediaan perancangan strategik dalam bidang kemudahan dan keperluan sekolah.
|
||||
7
|
Saya mempastikan perancangan
strategik yang disediakan berasaskan
analisis SWOT
|
||||
8
|
Saya mempastikan perancangan
strategik yang disediakan memenuhi
kriteria SMART (specific, measurable,
achievable, realistic, time-bound)
|
||||
9
|
Saya memastikan sasaran
yang ditetapkan berdasarkan TOV dan
potensi murid
|
||||
10
|
Saya memastikan sasaran
yang ditetapkan berdasarkan isu yang
telah dikenal pasti
|
||||
11
|
Saya memastikan sasaran
yang ditetapkan berdasarkan sumber
yang ada
|
||||
12
|
Saya merangka strategi dengan jelas dan tepat bagi
membolehkan sasaran yang ditetapkan tercapai
|
||||
13
|
Saya menjalankan pemantauan bagi memastikan program dapat dilaksanakan
dengan berkesan
|
||||
14
|
Saya membuat penilaian bagi memastikan program dapat dilaksanakan
dengan berkesan
|
Aspek 1.5: Kemahiran Memotivasi dan Menggerakkan Warga Sekolah
Kriteria
Kritikal: Kepimpinan sekolah memotivasikan warga sekolah untuk meningkatkan
kualiti kerja.
Untuk memperoleh
skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi.
Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau
bolehdicontohi.
Contohnya:
Pengetua/Guru
Besar mempunyai kaedah yang berkesan dalam memotivasi dan menggerakkan warga
sekolah seperti mengadakan ‘Hari Kualiti Sekolah’ untuk memberikan
pengiktirafan (anugerah khas) kepada guru yang cemerlang.
atau inisiatif
lain yang sesuai.
(Nyatakan
inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
MS5 -Deskripsi
Skor 5
Bil.
Item
|
Pernyataan
Item
|
Status
(Tandakan √ jika tercapai)
|
Catatan
|
||
P1
|
P2
|
P3
|
|||
1
|
Saya memberi galakan kepada warga sekolah
|
||||
2
|
Saya memberi pengiktirafan kepada warga sekolah
|
||||
3
|
Saya memberi peluang memajukan diri kepada warga
sekolah
|
||||
4
|
Saya menjaga kebajikan warga sekolah
|
||||
5
|
Saya menjaga keselamatan warga sekolah
|
||||
6
|
Saya memberi pelbagai bentuk sokongan kepada hampir keseluruhan aktiviti
sekolah.
|
||||
7
|
Saya menghadiri hampir
keseluruhan aktiviti sekolah.
|
||||
8
|
Hampir
keseluruhan
warga sekolah mempamerkan tahap
profesionalisme yang tinggi dalam melaksanakan tugasan tanpa diarah dan tanpa mengira waktu
|
||||
9
|
Hampir
keseluruhan
warga sekolah komited dalam
melaksanakan tugasan tanpa diarah dan
tanpa mengira waktu
|
||||
10
|
Hampir
keseluruhan
hasil kerja warga sekolah berkualiti.
|
||||
11
|
Hampir
keseluruhan hasil kerja
warga sekolah dilaksanakan melalui pemuafakatan
dan budaya kerja berpasukan
|
Aspek 1.6: Kemahiran Membuat Keputusan dan Menyelesaikan Masalah
Kriteria
Kritikal: Kepimpinan sekolah membuat keputusan dan menyelesaikan masalah untuk
meningkatkan kualiti pengurusan sekolah.
Untuk memperoleh
skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi.
Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau
bolehdicontohi.
Contohnya:
Pengetua/Guru
Besarberjaya mewujudkan kaedah yang berkesan seperti penubuhan panel akrab,
rakan pembimbing, atau mentor mentee untuk menangani warga sekolah yang
bermasalah (inovasi/kreativiti untuk mengatasi masalah).
atau inisiatif
lain yang sesuai.
(Nyatakan
inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
MS5 -Deskripsi
Skor 5
Bil.
Item
|
Pernyataan
Item
|
Status
(Tandakan √ jika tercapai)
|
Catatan
|
||
P1
|
P2
|
P3
|
|||
1
|
Dalam proses membuat
keputusan dan penyelesaian masalah, saya berupaya
mengenal pasti punca masalah
|
||||
2
|
Dalam proses membuat
keputusan dan penyelesaian masalah, saya mengambil
kira semua faktor
|
||||
3
|
Dalam proses membuat
keputusan dan penyelesaian masalah, saya mematuhi
semua peraturan dan prosedur
|
||||
4
|
Saya berupaya membuat
keputusan dan menyelesaikan masalah dengan adil secara individu atau kolektif
|
||||
5
|
Saya berupaya membuat
keputusan dan menyelesaikan masalah dengan tegas secara individu atau kolektif
|
||||
6
|
Saya berupaya membuat
keputusan dan menyelesaikan masalah dengan telus secara individu atau kolektif
|
||||
7
|
Saya berupaya membuat
keputusan dan menyelesaikan masalah dengan cepat secara individu atau kolektif
|
||||
8
|
Saya berupaya membuat
keputusan dan menyelesaikan masalah dengan tepat secara individu atau kolektif
|
||||
9
|
Bagi memastikan masalah
tidak berulang, saya mengambil tindakan
awal yang berkesan
|
||||
10
|
Bagi memastikan masalah
tidak berulang, saya mengambil langkah
kawalan yang berkesan
|
||||
11
|
Bagi memastikan masalah
tidak berulang, saya mengambil tindakan
pencegahan yang berkesan
|
||||
12
|
Hampir
keseluruhan
masalah dapat saya selesaikan
|
Aspek 1.7: Kepimpinan Instruksional
Kriteria
Kritikal: Kepimpinan sekolah menerajui pelaksanaan kurikulum dan mewujudkan
persekitaran pembelajaran yang menggalakkan pemupukan budaya belajar.
Untuk memperoleh
skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi.
Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau
bolehdicontohi.
Contohnya:
Pengetua/Guru
Besar menjadi pakar rujuk/penceramah/pembimbing dalam program peningkatan
pendidikan di peringkat sekolah/daerah/negeri/kebangsaan.
atau inisiatif
lain yang sesuai.
(Nyatakan
inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
MS5 -Deskripsi
Skor 5
Bil.
Item
|
Pernyataan
Item
|
Status
(Tandakan √ jika tercapai)
|
Catatan
|
||
P1
|
P2
|
P3
|
|||
1
|
Saya
menentukan matlamat dan ketetapan yang jelas mengenai pelaksanaan kurikulum
|
||||
2
|
Saya
menentukan matlamat dan ketetapan yang tepat mengenai pelaksanaan kurikulum
|
||||
3
|
Saya
menentukan matlamat dan ketetapan yang berfokus mengenai pelaksanaan kurikulum
|
||||
4
|
Saya
mengajar sejumlah waktu yang
ditetapkan
|
||||
5
|
Saya
menjadi rujukan berkaitan teori pembelajaran bagi memimpin
pelaksanaan pengajaran secara berkesan kepada guru di peringkat sekolah
|
||||
6
|
Saya
menjadi rujukan berkaitan teori pedagogi bagi memimpin pelaksanaan pengajaran secara berkesan kepada guru di peringkat
sekolah
|
||||
7
|
Saya
menjadi rujukan berkaitan amalan terbaik pembelajaran dan
pengajaran bagi memimpin
pelaksanaan pengajaran secara berkesan kepada guru di peringkat sekolah
|
||||
8
|
Saya
melaksanakan pencerapan P & P untuk
semua guru dapat dicerap
|
||||
9
|
Saya
memastikan maklum balas pencerapan
dibuat untuk meningkatkan kualiti P & P
|
||||
10
|
Saya
membuat penyeliaan hasil kerja atau
tugasan dan pencapaian murid secara
sistematik dan berterusan
|
||||
11
|
Saya
membuat seliaan secara tekal hampir
keseluruhan guru terhadap perancangan
pengajaran dan hasil kerja berkaitan
P & P.
|
||||
12
|
Saya
dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang
kondusif secara keseluruhan bagi
menyokong P&P yang berkesan.
|
||||
13
|
Saya
dapat meningkatkan pencapaian akademik
dan sahsiah murid
|
||||
14
|
Budaya belajar
diperlihatkan
oleh hampir keseluruhan warga sekolah
saya
|
Aspek 1.8: Perkongsian Kepimpinan
Kriteria
Kritikal: Kepimpinan sekolah mewujudkan perkongsian tanggungjawab bagi memupuk
kesedaran tanggungjawab bersama dalam mengurus sekolah.
Untuk memperoleh
skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi.
Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau
bolehdicontohi.
Contohnya:
Pengetua/Guru
Besar memberi peluang dan membimbing secara sistematik kepimpinan pelbagai
peringkat (Penolong Kanan, Guru Kanan Mata Pelajaran, Ketua Panitia, dan
lain-lain) dan berjaya meningkatkan kecekapan dan kelancaran pengurusan sekolah
yang berkesan.
atau inisiatif
lain yang sesuai.
(Nyatakan
inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
MS5 -Deskripsi
Skor 5
Bil.
Item
|
Pernyataan
Item
|
Status
(Tandakan √ jika tercapai)
|
Catatan
|
||
P1
|
P2
|
P3
|
|||
1
|
Saya menurunkan kuasa untuk membolehkan keputusan dan tindakan bagi aspek yang sesuai dibuat dengan cekap
|
||||
2
|
Saya menurunkan kuasa untuk membolehkan keputusan dan tindakan bagi aspek yang sesuai dibuat dengan berkesan
|
||||
3
|
Hampir
keseluruhan
warga sekolah yang saya beri tanggungjawab peka melaksanakan
tanggungjawab yang diamanahkan untuk memajukan sekolah
|
||||
4
|
Hampir
keseluruhan
warga sekolah yang saya beri tanggungjawab berkemahiran melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan untuk
memajukan sekolah
|
||||
5
|
Peluang untuk meningkatkan kecekapan memimpin wujud
melalui pelbagai program latihan dalaman termasuk latihan sambil kerja yang
berterusan
|
||||
6
|
Sekolah beroperasi dengan
lancar walaupun semasa ketiadaan saya
|
||||
7
|
Perkongsian
kuasa
yang diamalkan dapat meningkatkan
kecekapan individu
|
||||
8
|
Perkongsian
kuasa
yang diamalkan dapat meningkatkan
kecekapan pengurusan sekolah
|
No comments:
Post a Comment