Sunday, 26 April 2015

SKPM 2010 : Standard 2 - Pengurusan Organisasi

Aspek 2.1: Pengurusan Sumber Manusia

Kriteria kritikal: Sumber manusia diurus untuk meningkatkan kualiti kerja warga sekolah.

Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau boleh dicontohi.
Contohnya: 
 Pihak sekolah menggunakan data dan maklumat keseluruhan guru dan anggota kumpulan pelaksanadaripada sistem sedia ada/sistem tersendiri untuk mengagihkan tugas dan memberi pengiktirafan. 
 atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)

MS5 -Deskripsi Skor 5

Bil Item
Pernyataan Item
Status (Tandakan √ jika dicapai)
Catatan
P1
P2
P3
1
Potensi hampir keseluruhan staf dikenal pasti dan tugas yang diagihkan secara seimbang meningkatkan kualiti kerja, memberi kepuasan dan keseronokan bekerja.




2
Kemahiran hampir keseluruhan staf dikenal pasti dan tugas yang diagihkan secara seimbang meningkatkan kualiti kerja, memberi kepuasan dan keseronokan bekerja.




3
Pengalaman hampir keseluruhan staf dikenal pasti dan tugas yang diagihkan secara seimbang meningkatkan kualiti kerja, memberi kepuasan dan keseronokan bekerja.




4
Prestasi kerja staf dinilai secara sistematik.




5
Prestasi kerja staf dinilai secara tepat.




6
Prestasi kerja staf dinilai secara adil.




7
Prestasi kerja staf dinilai secara telus.




8
Prestasi kerja staf dinilai secara berterusan.




9
Hasil penilaian dimaklumkan kepada staf yang berkenaan.




10
Program perkembangan staf dilaksanakan secara terancang dengan mengambil kira keperluan individu dengan menggunakan khidmat kepakaran dalaman atau luaran secara berkesan.




11
Program perkembangan staf dilaksanakan secara terancang dengan mengambil kira keperluan kumpulan dengan menggunakan khidmat kepakaran dalaman atau luaran secara berkesan




12
Program perkembangan staf dilaksanakan secara terancang dengan mengambil kira keperluan sekolah dengan menggunakan khidmat kepakaran dalaman atau luaran secara berkesan.




13
Impak program perkembangan staf dinilai.





Aspek 2.2: Pengurusan Prasarana

Kriteria kritikal: Kemudahan prasarana diurus untuk memastikan keselesaan dan keselamatan warga sekolah

Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya: 
 Pihak sekolah menyelenggarakemudahan asas dengan menggunakan kepakaran dalaman yang terdiri daripada guru/anggota kumpulan pelaksana/ibu bapa. 
 atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)

MS5 - Deskripsi Skor 5

Bil Item
Pernyataan Item
Status (Tandakan √ jika dicapai)
Catatan
P1
P2
P3
1
Kemudahan fizikal dan kelengkapan asas mencukupi .




2
Kemudahan fizikal dan kelengkapan asas disusun atur mengikut kesesuaian .




3
Kemudahan fizikal dan kelengkapan asas mengikut keperluan murid .




4
Kemudahan fizikal dan kelengkapan asas mengikut  keperluan staf.




5
Kemudahan fizikal dan kelengkapan asas diperiksa untuk memastikannya dalam keadaan selamat, berfungsi dan digunakan secara optimum oleh warga sekolah.




6
Kemudahan fizikal dan keperluan asas diselenggara untuk memastikannya dalam keadaan selamat, berfungsi dan digunakan secara optimum oleh warga sekolah.




7
Rekod penyelenggaraan lengkap.




8
Rekod penyelenggaraan dikemas kini.






Aspek 2.3: Pengurusan Kewangan, aset alih dan aset tidak alih kerajaan.


Kriteria kritikal: Kewangan, aset alih dan aset tidak alih kerajaan diurus untuk memastikan setiap perbelanjaan memberi pulangan yang optimum

Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya: 
 Pihak sekolah menerima anugerah dalam Pengurusan Kewangan daripada Pejabat Pendidikan Daerah (PPD)/Jabatan PendidikanNegeri (JPN)/Kementerian PendidikanMalaysia(KPM) atau Sekolah menerima Laporan Audit Tanpa Teguran (Taraf Baik atau Sangat Baik) dalam tempoh tiga tahun terkini. 
 atau inisiatif lain yang sesuai: (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)

MS5 - Deskripsi Skor 5

Bil Item
Pernyataan Item
Status (Tandakan √ jika dicapai)
Catatan
P1
P2
P3
1
Kewangan sekolah diurus dengan mematuhi peraturan kewangan yang berkuatkuasa.




2
Perbelanjaan dirancang berdasarkan peruntukan.




3
Peruntukan kewangan dimanfaatkan sepenuhnya.




4
Sekolah menerima laporan Audit Tanpa Teguran.




5
Hampir keseluruhan harta modal dan inventori diurus secara cekap  dengan melaksanakan semakan stok .




6
Hampir keseluruhan harta modal dan inventori diurus secara cekap dengan melaksanakan penyelenggaraan .




7
Hampir keseluruhan harta modal dan inventori diurus secara cekap dengan melaksanakan pelupusan.




8
Semua perbelanjaan dikawal  secara terancang bagi memastikan setiap perbelanjaan memberi pulangan yang optimum.




9
Semua perbelanjaan dipantau secara terancang bagi memastikan setiap perbelanjaan memberi pulangan yang optimum.






 Aspek 2.4: Pengurusan Data dan Maklumat


Kriteria kritikal: Data dan maklumat diurus supaya mudah diakses dan dimanfaatkan

Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya: 
 Pihak sekolah mewujudkan sistemyang berkesan bagi mengumpul, menyimpan danmenyebar maklumat dengan cepat dan tepat serta mudah diakses pada bila-bila masa dikehendaki (contoh: laman web sekolah/blog sekolah/brosur/buletin/e-mel berkelompok/ media sosial). 
 atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)

MS5 - Deskripsi Skor 5

Bil Item
Pernyataan Item
Status (Tandakan √ jika dicapai)
Catatan
P1
P2
P3
1
Hampir keseluruhan data dan Maklumat diperoleh .




2
Hampir keseluruhan data dan maklumat disebar kepada warga sekolah




3
Hampir keseluruhan data dan maklumat sekolah disimpan dengan kaedah sistematik .




4
Hampir keseluruhan data dan maklumat sekolah disimpan dengan kaedah  yang sesuai.




5
Data dan maklumat sekolah lengkap .




6
Data dan maklumat sekolah dikemas kini.




7
Data dan maklumat sekolah mudah diakses untuk meningkatkan kualiti pengurusan dan program peningkatan prestasi murid.




8
Data dan maklumat sekolah mudah  dianalisis  untuk meningkatkan kualiti pengurusan dan program peningkatan prestasi murid.




9
Data dan maklumat sekolah dimanfaatkan untuk meningkatkan kualiti pengurusan dan program peningkatan prestasi murid.







Aspek 2.5  Pengurusan Sumber Pendidikan dan Teknologi Maklumat dan Komunikasi


Kriteria kritikal :Sumber Pendidikan dan Teknologi dan Komunikasi (TMK) diurus bagi menyokong peningkatan kualiti pembelajaran

Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya: 
 Semua sumber pendidikandan TMK disenaraikan/dikatalogmenggunakan teknologi terkini dan diurus dengan cekap, berkesan dan mudah diakses untuk penggunaan secara maksimum. 
 atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)

MS5 - Deskripsi Skor 5


Bil. Item

Pernyataan Item
Status (Tandakan √ jika dicapai )

Catatan
P1 
P2
P3

1.
Saya memastikan sumber pendidikan dan TMK yang pelbagai disediakan




2.
Saya memastikan sumber pendidikan dan TMK yang mencukupi disediakan




3.
Saya memastikan sumber pendidikan dan TMK yang terkini disediakan




4.
Saya memastikan sumber pendidikan dan TMK yang sesuai disediakan




5.
Saya memastikan sumber pendidikan disimpan secara sistematik.




6.
Saya memastikan  sumber pendidikan mudah diakses.




7.
Saya memastikan sumber pendidikan mudah diselenggara secara terancang.




8.
Saya memastikan sumber pendidikan dianalisis.





9.
Saya memastikan hasil analisis digunakan untuk merancang program peningkatan.





10.
Saya melaksanakan pemantauan terhadap penggunaan sumber secara terancang untuk penambahbaikan dan peningkatan penggunaannya.





Aspek  2.6  Iklim

Kriteria kritikal: Persekitaran dan suasana yang kondusif diwujudkan bagi memastikan kesejahteraan warga sekolah dalam melaksanakan tanggungjawab.

Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya: 
 Pihak sekolah mempunyai inisiatif kendiri dalam mewujud dan mengekalkan persekitaran agar sentiasa kondusif atau menerima anugerah yang berkaitan daripada PPD/JPN/KPM. 
 atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)

MS5 - Deskripsi Skor 5


Bil. Item

Pernyataan Item
Status (Tandakan √ jika dicapai )

Catatan
P1
P2
P3
1.
Saya memastikan wujudnya suasana mesra dan harmoni dalam kalangan warga sekolah




2.

Hampir keseluruhan warga sekolah melaksanakan tanggungjawab dan tugas dengan semangat kekitaan.





3.
Hampir keseluruhan warga sekolah melaksanakan tanggungjawab dan tugas dengan semangat kerja sepasukan.




4.
Persekitaran fizikal yang ceria mendorong hampir keseluruhan warga sekolah menjalankan tanggungjawab dengan bersungguh-sungguh.




5.
Persekitaran fizikal yang selesa mendorong hampir keseluruhan warga sekolah menjalankan tanggungjawab dengan bersungguh-sungguh..




6.
Persekitaran fizikal yang selamat mendorong hampir keseluruhan warga sekolah menjalankan tanggungjawab dengan bersungguh-sungguh..




7.
Suasana sekolah mendorong hampir keseluruhan murid meningkatkan semangat belajar.




8.
Hampir keseluruhan warga sekolah berpuas hati terhadap sekolah




9.
Hampir keseluruhan warga sekolah berasa bangga  terhadap sekolah.






Aspek 2.7  Permuafakatan Strategik

Kriteria kritikal: Permuafakatan strategik diwujudkan untuk memperoleh sumbangan dan sokongan pelbagai pihak bagi manfaat sekolah.

Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya: 
 Ibu bapa, komuniti atau alumni memberi sumbangan secara berterusansama adadalambentuk sumbangan dana, peralatan atau kepakaran seperti mengajar dalam kelas tambahan, menjadi pembantu di kelas prasekolah dan jurulatih sukan yang membawa kejayaan kepada pihak sekolah. 
 atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)

 MS5 - Deskripsi Skor 5


Bil. Item

Pernyataan Item
Status (Tandakan √ jika dicapai )

Catatan
P1 
P2
P3

1.
Hubungan erat sekolah saya dengan ibu bapa diwujudkan melalui pelbagai cara.




2.
Hubungan erat sekolah saya dengan komuniti /alumni diwujudkan melalui pelbagai cara.




4.
Maklumat tentang program sekolah dihebahkan untuk pengetahuan ibu bapa, komuniti/alumni.




5.
Maklumat tentang pembangunan  dihebahkan untuk pengetahuan ibu bapa, komuniti atau alumni.




6.
Maklumat tentang pencapaian dihebahkan untuk pengetahuan ibu bapa, komuniti atau alumni.




7.
Maklumat tentang kejayaan dihebahkan untuk pengetahuan ibu bapa, komuniti atau alumni.




8.
Ibu bapa, komuniti atau alumni berpuas hati dengan pencapaian sekolah.





9.
Ibu bapa, komuniti atau alumni berpuas hati dengan kejayaan  sekolah.





10.
Ibu bapa dan komuniti atau alumni memberikan pelbagai bentuk sumbangan bagi menggerakkan program pendidikan sekolah ke arah kecemerlangan.





11.
Ibu bapa dan komuniti atau alumni memberikan pelbagai bentuk sokongan bagi menggerakkan program pendidikan sekolah ke arah kecemerlangan.






Aspek 2.8  Pengurusan Asrama


Kriteria kritikal : Asrama diurus untuk memastikan keselesaan, keselamatan dan perkembangan sahsiah murid.

Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya: 
 Mengurus/menyelenggara/mengekalkan atau menerima anugerah pengurusan asrama peringkat negeri/kebangsaan.
 atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)

 MS5 - Deskripsi Skor 5

Bil. Item

Pernyataan Item
Status (Tandakan √ jika dicapai )

Catatan
P1 
P2
P3
1.
Hampir keseluruhan kemudahan fizikal dan kelengkapan asas asrama sekolah mencukupi mengikut kesesuaian dan keperluan.




2.
Hampir keseluruhan kemudahan fizikal dan kelengkapan asas asrama sekolah disusunatur mengikut kesesuaian dan keperluan




3.
Kemudahan fizikal dan kelengkapan asas asrama diselenggara dengan cekap bagi mamastikan keselesaan murid




4.
Kemudahan fizikal dan kelengkapan asas asrama diselenggara dengan cekap bagi memastikan keselamatan  murid




5.
Menyediakan maklumat tentang staf dengan lengkap.




6.
Menyediakan maklumat tentang penghuni dengan lengkap




7.
Menyediakan maklumat tentang kemudahan dan penyelenggaraan dengan lengkap




8.
Menghebahkan peraturan asrama.




9.
Penguatkuasaan peraturan asrama.





10.
Merancang dan melaksanakan aktiviti perbelajaran dengan mengambil kira keperluan murid.





11.
Merancang dan melaksanakan aktiviti sosial dengan mengambil kira keperluan murid.




12.
Makanan yang disediakan mencukupi dan mematuhi peraturan kesihatan.




13.
Makanan yang disediakan berkualiti dan mematuhi peraturan kesihatan.




14.
Pemantauan dilaksanakan secara terancang untuk tindakan pembetulan/penambahbaikan.






No comments: