Aspek
2.1: Pengurusan Sumber Manusia
Kriteria kritikal: Sumber manusia diurus
untuk meningkatkan kualiti kerja warga sekolah.
Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau boleh dicontohi.
Contohnya:
Pihak sekolah menggunakan data dan maklumat keseluruhan guru dan anggota kumpulan pelaksanadaripada sistem sedia ada/sistem tersendiri untuk mengagihkan tugas dan memberi pengiktirafan.
atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
MS5 -Deskripsi Skor 5
Bil Item
|
Pernyataan Item
|
Status (Tandakan √ jika dicapai)
|
Catatan
|
||
P1
|
P2
|
P3
|
|||
1
|
Potensi hampir
keseluruhan staf dikenal pasti dan tugas yang diagihkan
secara seimbang meningkatkan kualiti kerja, memberi kepuasan dan keseronokan
bekerja.
|
||||
2
|
Kemahiran hampir keseluruhan
staf
dikenal pasti dan tugas yang diagihkan
secara seimbang meningkatkan kualiti kerja, memberi kepuasan dan keseronokan
bekerja.
|
||||
3
|
Pengalaman hampir keseluruhan staf dikenal pasti
dan tugas yang diagihkan secara
seimbang meningkatkan kualiti kerja, memberi kepuasan dan keseronokan
bekerja.
|
||||
4
|
Prestasi
kerja staf dinilai secara sistematik.
|
||||
5
|
Prestasi
kerja staf dinilai secara tepat.
|
||||
6
|
Prestasi
kerja staf dinilai secara adil.
|
||||
7
|
Prestasi
kerja staf dinilai secara telus.
|
||||
8
|
Prestasi
kerja staf dinilai secara berterusan.
|
||||
9
|
Hasil
penilaian dimaklumkan kepada staf
yang berkenaan.
|
||||
10
|
Program
perkembangan staf dilaksanakan
secara terancang dengan mengambil kira keperluan individu dengan menggunakan khidmat kepakaran dalaman
atau luaran secara berkesan.
|
||||
11
|
Program
perkembangan staf dilaksanakan
secara terancang dengan mengambil kira keperluan kumpulan dengan menggunakan khidmat kepakaran dalaman atau luaran
secara berkesan
|
||||
12
|
Program
perkembangan staf dilaksanakan
secara terancang dengan mengambil kira keperluan sekolah dengan menggunakan khidmat kepakaran dalaman atau luaran
secara berkesan.
|
||||
13
|
Impak program
perkembangan staf dinilai.
|
Aspek 2.2: Pengurusan Prasarana
Kriteria kritikal: Kemudahan prasarana
diurus untuk memastikan keselesaan dan keselamatan warga sekolah
Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya:
Pihak sekolah menyelenggarakemudahan asas dengan menggunakan kepakaran dalaman yang terdiri daripada guru/anggota kumpulan pelaksana/ibu bapa.
atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
MS5 - Deskripsi Skor 5
Bil Item
|
Pernyataan Item
|
Status (Tandakan √ jika dicapai)
|
Catatan
|
||
P1
|
P2
|
P3
|
|||
1
|
Kemudahan
fizikal dan kelengkapan asas mencukupi
.
|
||||
2
|
Kemudahan
fizikal dan kelengkapan asas disusun
atur mengikut kesesuaian .
|
||||
3
|
Kemudahan
fizikal dan kelengkapan asas mengikut
keperluan murid .
|
||||
4
|
Kemudahan
fizikal dan kelengkapan asas mengikut keperluan staf.
|
||||
5
|
Kemudahan
fizikal dan kelengkapan asas diperiksa
untuk memastikannya dalam keadaan selamat,
berfungsi dan digunakan secara optimum oleh warga sekolah.
|
||||
6
|
Kemudahan
fizikal dan keperluan asas diselenggara
untuk memastikannya dalam keadaan selamat,
berfungsi dan digunakan secara optimum oleh warga sekolah.
|
||||
7
|
Rekod
penyelenggaraan lengkap.
|
||||
8
|
Rekod
penyelenggaraan dikemas kini.
|
Aspek 2.3: Pengurusan Kewangan, aset alih dan aset tidak alih kerajaan.
Kriteria kritikal: Kewangan, aset alih dan
aset tidak alih kerajaan diurus untuk memastikan setiap perbelanjaan memberi
pulangan yang optimum
Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya:
Pihak sekolah menerima anugerah dalam Pengurusan Kewangan daripada Pejabat Pendidikan Daerah (PPD)/Jabatan PendidikanNegeri (JPN)/Kementerian PendidikanMalaysia(KPM) atau Sekolah menerima Laporan Audit Tanpa Teguran (Taraf Baik atau Sangat Baik) dalam tempoh tiga tahun terkini.
atau inisiatif lain yang sesuai: (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
atau inisiatif lain yang sesuai: (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
MS5 - Deskripsi Skor 5
Bil Item
|
Pernyataan Item
|
Status (Tandakan √ jika dicapai)
|
Catatan
|
||
P1
|
P2
|
P3
|
|||
1
|
Kewangan sekolah diurus
dengan mematuhi peraturan kewangan
yang berkuatkuasa.
|
||||
2
|
Perbelanjaan dirancang berdasarkan peruntukan.
|
||||
3
|
Peruntukan
kewangan
dimanfaatkan sepenuhnya.
|
||||
4
|
Sekolah
menerima laporan Audit Tanpa Teguran.
|
||||
5
|
Hampir keseluruhan harta modal dan inventori diurus
secara cekap dengan melaksanakan semakan stok .
|
||||
6
|
Hampir keseluruhan
harta modal dan inventori diurus secara cekap dengan melaksanakan penyelenggaraan
.
|
||||
7
|
Hampir keseluruhan
harta modal dan inventori diurus secara cekap dengan melaksanakan pelupusan.
|
||||
8
|
Semua perbelanjaan dikawal secara
terancang bagi memastikan setiap perbelanjaan memberi pulangan yang optimum.
|
||||
9
|
Semua perbelanjaan dipantau secara terancang bagi
memastikan setiap perbelanjaan memberi pulangan
yang optimum.
|
Aspek 2.4: Pengurusan Data dan Maklumat
Kriteria kritikal: Data dan maklumat diurus
supaya mudah diakses dan dimanfaatkan
Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya:
Pihak sekolah mewujudkan sistemyang berkesan bagi mengumpul, menyimpan danmenyebar maklumat dengan cepat dan tepat serta mudah diakses pada bila-bila masa dikehendaki (contoh: laman web sekolah/blog sekolah/brosur/buletin/e-mel berkelompok/ media sosial).
atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
MS5 - Deskripsi Skor 5
Bil Item
|
Pernyataan Item
|
Status (Tandakan √ jika dicapai)
|
Catatan
|
||
P1
|
P2
|
P3
|
|||
1
|
Hampir keseluruhan
data
dan Maklumat diperoleh .
|
||||
2
|
Hampir keseluruhan
data dan maklumat disebar kepada warga sekolah
|
||||
3
|
Hampir keseluruhan
data dan maklumat sekolah disimpan dengan kaedah sistematik
.
|
||||
4
|
Hampir keseluruhan
data dan maklumat sekolah disimpan dengan kaedah yang sesuai.
|
||||
5
|
Data dan maklumat sekolah
lengkap .
|
||||
6
|
Data dan maklumat
sekolah dikemas kini.
|
||||
7
|
Data dan maklumat
sekolah mudah diakses untuk
meningkatkan kualiti pengurusan dan program peningkatan prestasi murid.
|
||||
8
|
Data dan maklumat
sekolah mudah dianalisis untuk meningkatkan kualiti pengurusan dan
program peningkatan prestasi murid.
|
||||
9
|
Data dan maklumat
sekolah dimanfaatkan untuk
meningkatkan kualiti pengurusan dan program peningkatan prestasi murid.
|
Aspek 2.5 Pengurusan Sumber Pendidikan dan Teknologi Maklumat dan Komunikasi
Kriteria kritikal :Sumber Pendidikan dan
Teknologi dan Komunikasi (TMK) diurus bagi menyokong peningkatan kualiti
pembelajaran
Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya:
Semua sumber pendidikandan TMK disenaraikan/dikatalogmenggunakan teknologi terkini dan diurus dengan cekap, berkesan dan mudah diakses untuk penggunaan secara maksimum.
atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
MS5 - Deskripsi Skor 5
Bil.
Item
|
Pernyataan
Item
|
Status (Tandakan √ jika dicapai )
|
Catatan
|
||
P1
|
P2
|
P3
|
|||
1.
|
Saya
memastikan sumber pendidikan dan TMK
yang pelbagai disediakan
|
||||
2.
|
Saya
memastikan sumber pendidikan dan TMK
yang mencukupi disediakan
|
||||
3.
|
Saya
memastikan sumber pendidikan dan TMK
yang terkini disediakan
|
||||
4.
|
Saya
memastikan sumber pendidikan dan TMK
yang sesuai disediakan
|
||||
5.
|
Saya
memastikan sumber pendidikan disimpan secara sistematik.
|
||||
6.
|
Saya
memastikan sumber pendidikan mudah
diakses.
|
||||
7.
|
Saya
memastikan sumber pendidikan mudah diselenggara secara terancang.
|
||||
8.
|
Saya
memastikan sumber pendidikan dianalisis.
|
||||
9.
|
Saya
memastikan hasil analisis digunakan untuk merancang program
peningkatan.
|
||||
10.
|
Saya
melaksanakan pemantauan terhadap penggunaan sumber secara terancang
untuk penambahbaikan dan peningkatan penggunaannya.
|
Aspek 2.6 Iklim
Kriteria kritikal: Persekitaran dan suasana
yang kondusif diwujudkan bagi memastikan kesejahteraan warga sekolah dalam
melaksanakan tanggungjawab.
Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya:
Pihak sekolah mempunyai inisiatif kendiri dalam mewujud dan mengekalkan persekitaran agar sentiasa kondusif atau menerima anugerah yang berkaitan daripada PPD/JPN/KPM.
atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
MS5 - Deskripsi Skor 5
Bil.
Item
|
Pernyataan
Item
|
Status (Tandakan √ jika dicapai )
|
Catatan
|
||
P1
|
P2
|
P3
|
|||
1.
|
Saya
memastikan wujudnya suasana mesra
dan harmoni dalam kalangan warga
sekolah
|
||||
2.
|
Hampir keseluruhan warga
sekolah melaksanakan tanggungjawab dan tugas dengan semangat kekitaan.
|
||||
3.
|
Hampir keseluruhan warga
sekolah melaksanakan tanggungjawab dan tugas dengan semangat kerja sepasukan.
|
||||
4.
|
Persekitaran
fizikal yang ceria mendorong hampir keseluruhan warga sekolah
menjalankan tanggungjawab dengan
bersungguh-sungguh.
|
||||
5.
|
Persekitaran
fizikal yang selesa mendorong hampir keseluruhan warga sekolah
menjalankan tanggungjawab dengan
bersungguh-sungguh..
|
||||
6.
|
Persekitaran
fizikal yang selamat mendorong hampir keseluruhan warga sekolah
menjalankan tanggungjawab dengan
bersungguh-sungguh..
|
||||
7.
|
Suasana
sekolah mendorong hampir keseluruhan murid meningkatkan
semangat belajar.
|
||||
8.
|
Hampir keseluruhan warga
sekolah berpuas hati terhadap
sekolah
|
||||
9.
|
Hampir keseluruhan warga
sekolah berasa bangga terhadap sekolah.
|
Aspek 2.7 Permuafakatan Strategik
Kriteria kritikal: Permuafakatan strategik
diwujudkan untuk memperoleh sumbangan dan sokongan pelbagai pihak bagi manfaat
sekolah.
Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya:
Ibu bapa, komuniti atau alumni memberi sumbangan secara berterusansama adadalambentuk sumbangan dana, peralatan atau kepakaran seperti mengajar dalam kelas tambahan, menjadi pembantu di kelas prasekolah dan jurulatih sukan yang membawa kejayaan kepada pihak sekolah.
atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
MS5 - Deskripsi Skor 5
Bil.
Item
|
Pernyataan
Item
|
Status (Tandakan √ jika dicapai )
|
Catatan
|
||
P1
|
P2
|
P3
|
|||
1.
|
Hubungan erat
sekolah saya dengan ibu bapa
diwujudkan melalui pelbagai cara.
|
||||
2.
|
Hubungan erat
sekolah saya dengan komuniti /alumni diwujudkan melalui pelbagai cara.
|
||||
4.
|
Maklumat
tentang program sekolah dihebahkan
untuk pengetahuan ibu bapa, komuniti/alumni.
|
||||
5.
|
Maklumat
tentang pembangunan dihebahkan untuk pengetahuan ibu bapa,
komuniti atau alumni.
|
||||
6.
|
Maklumat
tentang pencapaian dihebahkan untuk
pengetahuan ibu bapa, komuniti atau alumni.
|
||||
7.
|
Maklumat
tentang kejayaan dihebahkan untuk
pengetahuan ibu bapa, komuniti atau alumni.
|
||||
8.
|
Ibu
bapa, komuniti atau alumni berpuas hati dengan pencapaian sekolah.
|
||||
9.
|
Ibu
bapa, komuniti atau alumni berpuas hati dengan kejayaan sekolah.
|
||||
10.
|
Ibu
bapa dan komuniti atau alumni memberikan pelbagai bentuk sumbangan bagi menggerakkan program pendidikan sekolah ke arah
kecemerlangan.
|
||||
11.
|
Ibu
bapa dan komuniti atau alumni memberikan pelbagai bentuk sokongan bagi menggerakkan program pendidikan sekolah ke arah kecemerlangan.
|
Aspek 2.8 Pengurusan Asrama
Kriteria kritikal : Asrama diurus untuk
memastikan keselesaan, keselamatan dan perkembangan sahsiah murid.
Untuk memperoleh skor 6, semua kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 perlu dipenuhi. Terdapat unsur inovasi/kreativiti/amalan terbaik yang diiktiraf atau bolehdicontohi.
Contohnya:
Mengurus/menyelenggara/mengekalkan atau menerima anugerah pengurusan asrama peringkat negeri/kebangsaan.
atau inisiatif lain yang sesuai. (Nyatakan inisiatif yang telah dilaksanakan sebagai Justifikasi Skor 6)
MS5 - Deskripsi Skor 5
Bil.
Item
|
Pernyataan
Item
|
Status (Tandakan √ jika dicapai )
|
Catatan
|
||
P1
|
P2
|
P3
|
|||
1.
|
Hampir keseluruhan
kemudahan fizikal dan kelengkapan asas asrama sekolah mencukupi mengikut kesesuaian dan
keperluan.
|
||||
2.
|
Hampir keseluruhan
kemudahan fizikal dan kelengkapan asas asrama sekolah disusunatur mengikut kesesuaian dan
keperluan
|
||||
3.
|
Kemudahan fizikal
dan kelengkapan asas asrama diselenggara
dengan cekap bagi mamastikan keselesaan murid
|
||||
4.
|
Kemudahan fizikal
dan kelengkapan asas asrama diselenggara
dengan cekap bagi memastikan keselamatan murid
|
||||
5.
|
Menyediakan
maklumat
tentang staf dengan lengkap.
|
||||
6.
|
Menyediakan
maklumat
tentang penghuni dengan lengkap
|
||||
7.
|
Menyediakan
maklumat
tentang kemudahan dan penyelenggaraan dengan lengkap
|
||||
8.
|
Menghebahkan
peraturan asrama.
|
||||
9.
|
Penguatkuasaan
peraturan asrama.
|
||||
10.
|
Merancang dan
melaksanakan aktiviti perbelajaran
dengan mengambil kira keperluan murid.
|
||||
11.
|
Merancang
dan melaksanakan aktiviti sosial
dengan mengambil kira keperluan murid.
|
||||
12.
|
Makanan yang
disediakan mencukupi dan mematuhi peraturan kesihatan.
|
||||
13.
|
Makanan yang
disediakan berkualiti dan mematuhi peraturan kesihatan.
|
||||
14.
|
Pemantauan dilaksanakan secara terancang untuk tindakan
pembetulan/penambahbaikan.
|
No comments:
Post a Comment